Mantuka

Thursday, October 30, 2014

Jemputan Uji Pandu Nissan X-Trail dan Backpacking di Perth, Australia (Part 2)

Sambungan dari Part 1....

Hari Kedua

Penerokaan kami diteruskan dari Havanna Villa ke destinasi seterusnya ke Pemberton. Disini, penulis Mantuka mengambil kesempatan untuk memandu Nissan Xtrail serba baru itu.

X-Trail 2014 berukuran 10mm lebih panjang (4,640mm) daripada model generasi sebelumnya, dan mempunyai 76mm dari segi jarak roda lebih panjang yang akan membantu dan memberikan lebih banyak ruang di dalamnya seperti ruang badan dan kaki. Model baru ini juga lebih luas 35mm dan 5mm lebih rendah daripada generasi sebelum ini dan ketinggian dari jalan dikekalkan pada 200mm.

Model baru ini juga mempunyai 103kg lebih ringan daripada model sebelumnya. Kereta ini terasa ringan semasa memandu sepanjang perjalanan kami. Ianya tidak terasa berat dan mengheret apabila dijalankan. Keringanan X-Trail adalah dari kekuatan ultra tinggi kekuli yang kini merangkumi 49 peratus daripada tubuh pembinaan X-Trail, membuatkan strukturnya yang lebih ringan dan lebih kuat dari model sebelumnya.

Di hujung depan X-trail, menggabungkan bentuk kompleks dengan gril depan yang berbtentuk seperti bentuk 'V' ditambah dengan teknologi LED pintar dipotong ke dalam bumper, pintar menyisir bahagian atas dan bawah tubuh X-trail. Gabungan lampu begitu terperinci, dengan perubahan terbaru dibahagian lampu hdapan baru yang menarik bagi memberikan X-Trail serba baru rupa berlainan dari model-model lainnya. Di belakang X-Trail pula menggabungkan isyarat gaya baru dengan sentuhan Nissan yang sedia ada. Gabungan lampu belakang memaparkan bentuk 'boomerang', dengan ciri-ciri yang memberikan penampilan visual yang kuat.

Seperti bahagian luar, bahagian X-Trail serba baru itu telah mengalami perubahan yang dramatik. Dengan lebih banyak ruang, ergonomik yang lebih baik dan pelbagai ciri-ciri premium yang baru, ia menetapkan standard baru untuk keselesaan dan kelengkapan dalam sektor SUV.

Kawasan papan pemuka utama menggabungkan teknologi canggih dengan navigasi yang pintar di papan pemuka pemandu, sekali gus, membolehkan pemandu untuk menumpukan perhatian di jalan raya di hadapan. Dashboard split-level telah direka untuk menjadi lebih jelas dan mudah untuk dinavigasi, dengan konsol tengah menempatkan kedua-dua sistem infotainment dan kawalan pengudaraan.

Kombinasi meter ('Combimeter') direka semula untuk mempunyai paparan Advanced Drive-Assist, dimana paparan skrin besar lima inci berwarna terletak di antara dua dials utama. Ianya memaparkan maklumat dengan resolusi tinggi, antara sumber-sumber lain, sistem keselamatan X-Trail serba baru, telah direka bahawa pemandu boleh menerima amaran tanpa perlu mengalih perhatian mereka jauh dari jalan raya.

Kualiti dan perhatian terhadap reka bentuk melambangkan reka bentuk Nissan crossover, manakala, dibahagian kabin pula dilengkapi dengan pelbagai bahan-bahan yang berkualiti tinggi, termasuk krom, kulit leather berwarna piano hitam yang dijahit secara kontras. Untuk meningkatkan lagi keselesaan kepada penumpang, Nissan telah secara teliti memeriksa setiap permukaan di mana pemandu dan penumpang boleh berinteraksi dan menyentuh kereta berkenaan. secara amnya, pad pintu tempat letak tangan dan konsol tengah pad dibuat menjadi lebih tebal dan selesa. Sentuhan lain termasuk kotak simpanan besar antara kerusi yang cukup besar untuk menyimpan iPad atau tablet 10-inci.

Dalam perjalanan ke Albany Gap Natural Bridge, kami membuat beberapa perhentian untuk mengambil gambar di beberapa tempat yang mempunyai pemandangan indah. Kereta Nissan X-trail ternyata sangat responsif dan stabil di sepanjang jalan yang rata, banyak selekoh dan berbukit menuju ke Albany Gap Natural Bridge yang terletak di semenanjung Torndirrup yang menaungi Albany dari Lautan Selatan yang hebat.

Sapanjang pengalaman penulis memandu kereta X-trail tersebut, kereta ini mempunyai enjin yang sangat berkuasa dan fleksibel. Ini disebabkan X-trail baru mempunyai fungsi drivetrain di mana Nissan telah menggunakan teknologi dan inovasi untuk meningkatkan pengalaman memandu dan pemilikan. Teknologi ini juga memberikan penggunaan bahan api secara ekonomi dan mengurangkan pelepasan berbanding dengan model sebelumnya. 

X-Trail serba baru ini juga dikuasakan oleh enjin empat silinder MR20DD yang menjana 200Nm tork. Selaras dengan pendekatan Nissan untuk pengecilan enjin lebih cekap dan bersih. Dengan mengurangkan kuasa desakan di jalan, X-Trail serba baru memberikan prestasi yang sangat baik dari generasi terbaru dengan pengecilan enjinnya, ianya juga memberikan kelajuan enjin yang lebih besar dengan ekonomi dan pengeluaran unit yang lebih kecil.

Di antaranya adalah loop sejuk ('cold-loop'), tekanan rendah sistem peredaran semula gas ekzos yang mengitar semula gas ekzos pada suhu yang lebih rendah untuk mengurangkan pelepasan nitrogen oxide dan karbon dioxida. Unit enjin juga mempunyai ciri-ciri yang dioptimumkan pengurusan termal yang membolehkan enjin untuk mencapai suhu operasi yang jauh lebih cepat. Tambahan lagi, ianya mengurangkan kerugian desakan apabila bermula dari sejuk dan meningkatkan kecekapan bahan api. 

Nissan X-Trail baru dipadankan dengan transmisi XTronic yang memberikan pengalaman pemanduan yang lancar dan semulajadi. Walaupun semasa pecutan yang lebih lembut, nisbah secara halus menyesuaikan untuk memberikan kelancaran muktamad. Ini bermakna transmisi XTronic menawarkan yang terbaik untuk pemandu, dengan penghantaran kuasa yang rendah dan halus serta prestasi secara langsung semasa memandu dengan pecutan yang lebih tinggi.

Disamping itu juga, Nissan X-Trail merupakan salah satu kereta yang berteknologi tinggi dalam sektornya. Semua ciri-ciri X-Trail memiliki manfaat praktikal untuk memberi kemudahan untuk pemandu dan penumpang. Pemandu juga mendapat manfaat dari salah satu paparan meter 5 inci TFT berwarna yang menggabungkan 12 paparan grafik yang mudah diakses. Ianya menawarkan nasihat dan peringatan yang meliputi kelajuan purata dan kelajuan sebenarnya, lane departure, kandungan audio, amaran tekanan tayar, amaran objek yang bergerak dan banyak lagi. Kereta ini juga menawarkan monitor pemandangan sekeliling ('around view monitor') untuk kemudahan meletakkan kereta.


Berhubung dengan keselamatan Nissan X-Trail, pakej keselamatan pelindung ('Safety Shield Package') X-Trail baru menggunakan teknologi terkini dan menyeluruh dalam sektornya, dengan pelbagai sistem automatik yang menggabungkan untuk menawarkan tahap perlindungan pemandu dan penumpang yang luar biasa.

Apabila sampai di Albany Gap Natural Bridge, kami disambut dengan kedengaran bunyi laut dan ombak serta batu-bata berbagai saiz. Tempat letak kereta yang besar hanya 100 meter dari platform pemandangan dan trek kecil menuju ke The Gap dan Natural Bridge untuk kemudahan akses telah disediakan untuk pengunjung serta beberapa papan tanda keselamatan juga disediakan untuk peringatan apapun yang mungkin muncul di sepanjang laluan bagi keselamatan pengunjung. Jambatan Alam (Natural Bridge) adalah formasi granit yang disebabkan oleh ombak dari Lautan Selatan Besar mengukir batu tersebut secara bertahap dari masa ke semasa. Pembentukan jambatan semula jadi adalah dari kekuatan laut. Dari masa ke masa, laut telah mengukir jambatan ke muka batu. Ia adalah jelas untuk melihat dengan tepat bagaimana ombak datang bergulir di laut dan ke dalam lubang yang telah dibuat. Disinilah tempat Australia dan Antartika dipisahkan kira-kira 45 juta tahun dahulu apabila bahagian terakhir dari benua besar pecah. Batu-batu yang berdiri sekarang adalah apa yang tertinggal ketika benua berpisah. Hari ini, pembentukan batu di pantai selatan Australia masih dapat dipadankan dengan batu-batu yang serupa di pantai utara Antartika berhampiran Pulau Windmill.


Seterusnya kami menuju ke Light House dan ke Cable Beach berhampiran lokasi Albany Gap Natural Bridge. Cable Beach hanya boleh diakses melalui tangga yang diperbuat dari kayu yang juga boleh disebut sebagai sedikit mendaki.


Kemudian, kami meneruskan perjalanan menuju ke Agusta tetapi berhenti di Manjimup oleh sebab matahari mula terbenam. Pada mulanya, kami ingin bermalam di Agusta, walaubagaimanapun, perjalanan kesana mengambil masa tiga jam lagi dan rakan tempatan tidak mensyorkan memandu di waktu malam kerana kanggaru biasanya akan muncul secara mengejut dan boleh menyebabkan kemalangan. Kami akhirnya memutuskan cadangan untuk pergi ke Pemberton, iaitu kira-kira setengah jam memandu dari Manjimup. 

Perjalanan menuju balik ke Pemberton di waktu malam adalah sangat mengerikan oleh sebab jalan dikelilingi oleh hutan dan beberapa lampung kecil yang datang dari kabin perkhemahan, akhirnya kami pun sampai ke destinasi dimana kami bermalam di Karri Forest Motel dimana kami berbarbeku di sebuah pondok luar chalet kami.


Orang ramai dialu-alukan untuk menyaksikan pelancaran Nissan X-Trail akan berlangsung pada 31hb Oktober 2014 pada 6 petang di Bilik Pameran Nissan, Beribi, Gadong. Beberapa hidangan dan aktiviti seronok akan menanti kehadiran anda.

Layari berita untuk Episod terakhir seterusnya di Part 3.