Mantuka

Insurans Islam Taib

Wednesday, October 29, 2014

Ssangyong Korando di Pasaran Brunei Sekarang

Setelah jenama Ssangyong tidak muncul dengan keluaran baru, Ssangyong akhirnya mengumumkan kehadiran SsangYong Korando serba baru. TCY Motors Sdn Bhd baru-baru ini telah melancarkan Korando terbaru yang menawarkan sebuah SUV kompak yang berunsurkan ekonomi mempunyai bekaikan dari segi penjimatan emisi rendah.

Kereta jenis Sport Utility Vehicle (SUV) ini direka bentuk oleh studio design terkenal asal Italia,  Giugiaro. Giugiaro merupakan salah satu rumah desain terkenal asal Italia. Beberapa karyanya seperti Suzuki SX4 (generasi I), Hyundai Sonata, Ford Mustang (1966), dan VW Golf (1974).

Dengan pereka terkenal ini, Korando tampil dengan badan kereta yang lebih tegas dan menarik. Kelebaran kereta Korando terbaru lebih besar berbanding dengan model sebelumnya. Lampu depan utama Korando dikemaskini menampilkan lampu projektor dan gabungan lampu LED running lights untuk meningkatkan penglihatan dan keselamatan. Selain itu ianya diimbuhi pula dengan lampu kabut.

Korando dimuatkan dengan enjin diesel turbocharger berkapasiti 2.0 liter yang mampu menghasilkan tenaga 173 kuasa kuda dengan tork  yang mampu mencapai 360 Nm. Kereta tersebut disediakan dengan transmisi manual dan automatik 6-kelajuan.

Mobil ini telah dilengkapi peranti keselamatan 6 airbag, rem, ABS serta Electronic Stability Program (ESP).

Walaupun SsangYong Motor merupakan pengeluar pertama kendaraan Korea Selatan dari jenama lainnya, namun jenama tersebut berusaha untuk meningkatkan kecemerlangan mereka seperti jenama lain asal Korea.

Sementara ruang dalaman lebih menyenangkan dengan papan pemuka diubah dengan lebih lembut dan mewah.


Korando terbaru ini dimuatkan dengan sistem keselamatan seperti Electronic Stability Program (ESP) dengan emergency brake assist (EBA) dan Anti-lock Braking System (ABS) 4-channel,  Hill Start Assist (HSA) serta Active Roll-over Protection (ARP), menjadi ciri-ciri keselamatannya.