Mantuka

Insurans Islam Taib

Monday, January 14, 2019

Nissan Terra Dilancarkan

Untuk berita versi Inggeris, klik di sini.

Boustead Sdn. Bhd. selaku pengedar tunggal kereta jenama Nissan di pasaran Brunei Darussalam telah melancarkan Nissan Terra serba baru semalam.

Penambahan terbaru ke barisan Nissan dianggap sebagai satu kemuncak utama bagi sejarah jenama itu kerana ia merupakan pencapaian besar dalam inovasinya. Oleh itu, acara eksklusif untuk model inovatif itu diadakan di Indera Samudra, The Empire Hotel and Country Club, Jerudong.

Pelancaran Nissan Terra secara eksklusif telah dihadiri oleh Yang Amat Mulia Pengiran Anak Haji Abdul Wadood Bolkiah Ibni Pengiran Lela Cheteria Sahibun Najabah Pengiran Anak Haji Abdul Aziz serta pengurusan bank dan institusi kewangan, ahli media dan pelanggan yang dijemput.

"Nissan telah terlibat dalam membina SUV selama lebih dari 60 tahun dan telah menerima reputasinya dalam melintasi perjalanan yang mencabar di seluruh dunia yang telah membuktikan keupayaan Nissan untuk membina SUV yang kuat dan kukuh. Dengan kemajuan pembangunan Nissan Terra baharu, anda sentiasa boleh menjamin Terra mampu membawa anda ke mana sahaja." jelas Pengurus Eksekutif Boustead Sdn Bhd, Lim Jin Lee.

Nissan Terra telah dibangunkan dan dibina di Asia untuk pelanggan Asia. Bahagian luar Terra menawarkan kendaraan utiliti yang kuat dan ganas termasuk gril
tandatangan V-Motion dan lampu depan boomerang yang memberikan rupa yang lebih menawan. Syarikat Boustead Sdn Bhd menawarkan lapan warna seperti Biru Gelap, Hitam, Merah, Kuning Emas, Perak, Putih Mutiara, Coklat Bumi dan Kelabu Senja.

Dalaman Nissan Terra pula dapat menampung tujuh penumpang dan menawarkan ruang kabin besar, luas dan mantap memberikan keselesaan kepada semua penumpang. Di samping itu juga, ianya mempunyai susunan tempat duduk teater di mana kerusi depan dan lantai depan diatur kedudukannya lebih rendah untuk memberikan penglihatan yang lebih baik untuk kerusi barisan kedua dan ketiga.

Dilancarkan dengan tiga varian iaitu Sederhana, Tinggi dan Gred Premium, dan semuanya dilengkapi dengan cukup baik. The Mid Grade menawarkan sistem 2WD dengan transmisi manual dan roda aloi 17-inci. Pedalaman dilengkapi dengan urethane untuk menjaga kereta yang selesa. Ia juga mempunyai penyelenggaraan kos rendah yang sesuai untuk mereka yang mencari nilai untuk wang.



Gred Tinggi menawarkan sistem 2WD tetapi dengan transmisi automatik dan roda aloi 18 inci. Pedalaman juga dilengkapi dengan urethane sambil menampilkan beberapa kemudahan premium yang juga terdapat dalam Gred Premium termasuk Pemain Android 10.1 inci untuk hiburan onboard, oleh itu, menjadikan setiap perjalanan lebih menyenangkan.

Gred Premium 2WD dan Gred Premium 4WD dipertingkatkan lagi dengan Power Liftgate untuk memberikan lebih banyak kemudahan kepada pemandu dan penumpang di mana pintu trunk boleh dibuka dengan pelbagai cara sama ada dengan menekan butang buka kunci pada kunci sebanyak tiga kali, menekan butang dipintu atau menekan butang suis di konsol tengah kenderaan. Sudut pintu trunk juga boleh disesuaikan mengikut keutamaan pemandu.

Bagi mereka yang memilih kenderaan dengan perasaan yang unggul dan premium, Gred Premium 4WD, yang merupakan gred terbaik di kalangan tiga varian, mempunyai bahagian dalaman yang mewah dan dilengkapi dengan keselesaan kulit dan kelas pertama serta mempunyai teknologi Mobil Pintar Nissan yang canggih.



Sebagai sebahagian daripada rancangan Nissan untuk bergerak ke arah masa depan, Nissan Intelligent Mobility bertujuan untuk mencapai tujuan tiada emisi kenderaan dan tiada kematian di jalan dengan mengubah Nissan Terra menjadi lebih responsif dengan mendefinisikan semula bagaimana kereta didorong, dikuasai dan diintegrasikan ke dalam masyarakat, Gred Premium 4WD ditambah teknologi Pintar untuk pemanduan yang lebih selamat dan meyakinkan.

Selain itu, semua model dilengkapi dengan Gegaran Zero Gravity. Teknologi ini mengurangkan keletihan bagi pemandu dan penumpang ketika memandu dengan mengejar postur yang ideal untuk membuat pemanduan yang lebih panjang dan menyenangkan keselesaan tempat duduk, menjadikannya Nissan Terra sesuai untuk perjalanan yang panjang.

Dikuasakan dengan enjin diesel 2.5-liter yang menawarkan prestasi terbaik dalam kelasnya, Terra menawarkan kuasa kuda 190Kw yang mengagumkan dan tork 450Nm yang memastikan pemacu kelajuan dan pecutan menarik. Ia juga mempunyai jarak tanah yang  tinggi dimana ianya dapat mengurangkan risiko kerosakan dari jalan yang tidak rata, dengan itu sesuai untuk pemanduan bandar dan pemanduan luar jalan. Selain itu, Nissan Terra dilengkapi dengan casis yang memberikan ketegaran yang lebih tinggi untuk memberikan keselesaan dan kemudahan dan seterusnya memenuhi peminat pengembara luar.

Untuk memulakan perjalanan yang tidak dapat dilupakan, Yang Amat Mulia Pengiran Anak Haji Abdul Wadood Bolkiah Ibni Pengiran Lela Cheteria Sahibun Najabah Pengiran Anak Haji Abdul Aziz telah
menyerahkan anak kunci kepada beberapa pemilik pertama Nissan Terra.

Orang ramai yang berminat untuk melihat lebih dekat mengenai Nissan Terra atau bertanya maklumat lanjut adalah dialu-alukan untuk mengunjung bilik pameran Nissan di Beribi dan Kuala Belait dan dibantu oleh wakil jualan Nissan.