Mantuka

Hyundai i30N

Thursday, January 17, 2019

BMW X5 2019: Saiz, Kuasa dan Teknologi Lebih Menarik


Klik di sini untuk berita versi Inggeris.

BMW Brunei baru-baru ini telah mengadakan Majlis Penghargaan Media BMW meraikan media-media tempatan dengan hidangan makan malam istimewa dan cabutan bertuah yang berlangsung di Bilik Pameran BMW, QAF Auto Sdn Bhd, Beribi.

Pengurus Besar QAF Auto Sdn Bhd, Sivakumar Krishnan dalam ucapan alu-aluannya menyampaikan penghargaan kepada media-media tempatan yang telah membuat pelbagai liputan acara dan aktiviti yang dijalankan termasuk pengalaman pemanduan BMW oleh BMW Brunei selama ini.


"Tahun ini adalah tahun menarik bagi BMW. Pelbagai model baru akan diperkenalkan ke Negara ini, selain model BMW 3 Series, BMW 8 Series juga akan menjadi tumpuan ramai setelah model terakhir dikeluarkan pada tahun 1993," kata Sivakumar Krishnan.

Di acara itu juga, beliau juga telah menyempurnakan pelancaran BMW X5 xDrive40i serba baru. Model ini merupakan sebuah kenderaan Sports Activitiy Vehicle (SAV) direka dengan lebih bergaya dan mempunyai kemampuan perjalanan di luar jalan dengan prestasi menakjubkan tidak kira diperjalanan kasar dengan karakteristik dinamik BMW.

Jenerasi terbaru ini dihasilkan dengan penuh desain dan teknologi terkini. BMW X5 yang juga dikenali sebagai 'The Boss' mempunyai jarak tayar 42mm panjang dari model sebelumnya, 66mm lebar dan 19mm tinggi menjadikan model X5 lebih berkapasiti besar dan ruang luas bagi pemandu, penumpang dan bagasi mereka.


Semua model datang standard dengan teknologi terkini seperti BMW Live Cockpit Professional, paparan 12.3-inci, head up display yang lebih besar, pemegang cawan yang disejukkan dan dipanaskan, dan lampung ambient dipersekitaran dalaman kereta. Tambahan terbaik juga, ia boleh memuatkan tujuh tempat duduk dengan ruang kaki yang luas.

Apa yang nampak perubahan ketara dari segi luaran adalah dari segi gril depan BMW yang berbentuk buah pinggang. BMW X5 serba baru juga dilengkapi dengan Lampu Utama LED Adaptive yang didatangkan secara standard. Tambahan lagi, fungsi Sky Lounge dari bumbung kaca panorama - adalah sebagai pilihan - memainkan peranan yang sangat istimewa dan eksklusif apabila masuk waktu malam, dengan cahaya LED menyebarkan secara merata di permukaan kaca tersebut untuk menerangi lebih daripada 15,000 corak grafik dan menghasilkan paparan yang mengingatkan bintang dilangit.

X5 jenerasi ketiga kini dimuatkan dengan 3.0 Liter Twin-Scroll Turbocharger dan teknologi petrol injection yang menghasilkan 340 kuasa kuda diantara 5,500 dan 6,500 rpm. BMW X5 xDrive40i mampu mencapai 0 kepada 100 km/J dalam masa 5.5 saat sahaja.

Ini adalah blueprint BMW yang melancarkan kategori SAV hampir 20 tahun yang lalu. BMW X5 adalah SAV pertama sebagai bapa kepada keluarga model BMW X.

Lebih dari 2.2 juta unit BMW X5 jenerasi ketiga telah dijual diseluruh dunia. Ianya juga sebagai ketua pasaran dalam segmen premium all-wheel dan masih memegang sehingga ke hari ini.

BMW X5 serba baru akan lagi dibina di Pelan BMW Spartanburg di South Carolina, Amerika Syarikat. Pusat tersebut akan menjadi pusat pakar model-model BMW X yang juga akan memegang penghasilan BMW X3, BMW X4 dan BMW X6 dan tidak lama lagi BMW X7 juga akan di masukkan kedalam jadual.