Mantuka

Insurans Islam Taib

Friday, May 26, 2017

Pelancaran Proton Exora versi Facelift

Untuk berita versi Inggeris, klik di sini.

PAD Motors Sdn Bhd selaku pembekal kereta jenama Proton di Brunei Darussalam dengan kerjasama United Motors Sdn Bhd telah melancarkan dua varian model Exora yang berlangsung di luar Pusat Membeli-Belah Times Square, Berakas pada 26 Mei 2017 lalu.

Exora versi Facelift itu terdiri daripada Executive dan Executive Plus yang mana setiap model mempunyai kelebihan ciri-ciri tersendiri. Model ini dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan yang canggih untuk melengkapkan jenama Proton dari segi perjalanan dan pengendalian. Sebelum ini, Proton telah memperkenalkan Proton Pesona dan Saga baru untuk pasaran Brunei pada 27 Januari 2017 lalu.

Menurut Awang Hambali Bin Pehin Orang Kaya Shahbandar Dato Seri Paduka Hj Mohd Salleh bahawa Proton Exora serba baru yang elegan, kuat dan luas ini akan manarik minat pengguna di Brunei kerana ia adalah berpatutan. Exora serba baru telah berkembang yang ketara dari segi ciri-ciri, teknologi canggih, reka bentuk dan pembinaan termasuk perjalanan dan pengendalian yang lebih bagus dan mengurangkan getaran bunyi dan kekasaran (NVH). Untuk kelasnya, model Exora ini selesa untuk dipandu.

Exora adalah sebuah kereta yang direka nilai baik untuk wang. Ianya sangat berpatutan, selamat dan mempunyai ciri-ciri praktikal. Ianya dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan canggih yang telah mendapat kedudukan ANCAP 4-bintang.




Di Brunei, Exora serba baru datang dalam varian Eksekutif dan Eksekutif Plus dengan enjin 1.6L turbo pada 4-silinder CFE, 16 injap DOHC yang menyampaikan kuasa dan pecutan sama dengan enjin MPV 2.0L NA. Ia boleh memberikan kuasa maksimum 103 kW (5000 rpm) dan tork 205 Nm (2000-4000 rpm). Exora datang dalam 7 warna menarik untuk dipilih.

Perbezaan luaran antara dua varian ini ialah varian Executive datang dengan jeriji depan chrome, lampu kabus hiasan depan berwarna matt hitam, cermin pintu dengan lampu indikasi manual; manakala varian Executive Plus datang dengan lampu kabus depan LED DRL, cermin pintu dengan lampu indikasi elektrik, jeriji hadapan chrome dan lampu kabus hiasan depan berwarna chrome.




Dalaman varian Executive datang dengan upholsteri kain, kemasan panel pusat berwarna perak, dan roda stereng urethane; manakala varian Executive Plus datang dengan upholsteri kulit, kemasan panel pusat berwarna ashwood gelap, dan roda stereng kulit dilengkapkan dengan suis audio.

Proton Exora serba baru mempunyai kabin yang sangat luas, MPV 7 tempat duduk ini menyediakan keselesaan dan inovatif yang kedua-duanya memberi keselesaan pada penumpangnya.




Sebagai peningkatan dalam Proton Exora, mereka telah menambah ciri-ciri baru yang berguna untuk meningkatkan taraf memandu dan pengalaman perjalanan seperti alat penggantungan barangan runcit di kerusi depan, 8 tempat menyimpan botol, kamera yang boleh dilihat dari cermin pandangan belakang dan banyak lagi.




Ciri-ciri lain yang membezakan kedua-dua varian Executive Plus datang dengan 8.5 Overhead Monitor LCD dengan pemain DVD, USB dan slot kad SD serta kawalan Auto Cruise. Kedua-dua datang dengan 2-DIN Radio, Pemain CD, MP3 dan sambungan bluetooth sebagai standard.

Keselamatan penumpang adalah keutamaan Proton untuk melindungi kesejahteraan mereka, mereka telah melengkapi Proton Exora dengan ciri-ciri keselamatan canggih yang telah mendapat Kedudukan ANCAP 4 bintang yang akan melindungi keluarga anda dan juga menyediakan anda dengan ketenangan fikiran. Exora serba baru datang dengan 4 beg udara, sistem anti-lock brake (ABS) dengan electronic brake distribution (EBD), kawalan kestabilan elektronik dengan kawalan cengkaman, kamera undur, daytime running lights (DRL), dan tali keselamatan pre-tensioner.




Semasa sesi uji pandu, kereta tersebut mempunyai pecutan yang baik, sangat responsif walaupun kereta itu diduduki oleh 5 orang dewasa pada masa itu. Penumpang juga bersetuju bahawa kabin adalah sangat luas. Terdapat ruang kepala yang cukup dan ruang kaki untuk pergerakan. Apa yang menarik lagi, penumpang belakang boleh menikmati hiburan dari Overhead Monitor LCD di mana ianya boleh menggunakan slot sama ada USB atau kad SD. Dalam perjalanan jarak jauh, pemandu akan menikmati pengalaman memandu santai dengan bantuan kawalan Auto Cruise dan tempat rehat lengan yang dianggap sebagai nilai tambah untuk pemilik Executive Plus Exora. Kereta ini mempunyai getaran yang minimum dan kabin tenang terhadap bunyi bising di luar.






Proton Exora serba baru kini boleh didapati untuk tempahan uji pandu di semua cawangan Proton di Brunei yang dikendalikan oleh Proton pengedar tunggal, PAD Motors Sdn Bhd. PAD Motors mempunyai bilik pameran baru di Bandar Seri Begawan yang terletak di Unit 1-4, Kompleks Beribi, Spg. 607-17, Jalan Gadong BE1118, Brunei Darussalam.

PAD Motors kini menawarkan promosi sempena kedatangan Hari Raya Aidilfitri dengan memberikan baucar, diskaun dan kadar faedah istimewa. Untuk maklumat lebih lanjut mengenai Proton di Brunei atau untuk menempah ujian memandu, pelanggan boleh menghubungi PAD Motors di +673 2650075 (Tel) dan +673 2650072 (Fax) atau e-mel: padcarbrunei@gmail.com atau hubungi United Motors Sdn Bhd di +673 2392551 yang juga penjual dan pembekal servis Proton di Brunei.