Mantuka

Insurans Islam Taib

Saturday, March 28, 2015

Pelancaran Mazda2 Serba Baru

Untuk versi Inggeris, klik berita ini di sini.
Keseronokan memandu kini kembali semula dengan pelancaran model terbaru Mazda2 serba baru. Berikutan pengenalan barisan Mazda CX-5, Mazda 6 dan Mazda 3, Syarikat Grand Motors Sendirian Berhad hari ini memperkenalkan keluaran Mazda 2 baharu sebagai barisan model jenerasi keempat yang dilengkapi dengan teknologi SKYACTIV dan reka bentuk KODO ‘Soul of Motion’.

Mazda 2 serba baru dengan keluaran jenis Sedan dan Hatchback menampilkan sebuah model yang bergaya dan kacak, sportif, berkualiti tinggi dan dicantumkan dengan persekitaran berlainan dari jenama lain dan prestasi keselamatan yang tinggi.
Kedua dua jenis model boleh didapati dengan kain ruang dalam berwarna hitam, selain itu warna luaran pula boleh didapati dengan 10 jenis warna iaitu Soul Red Metallic, Dynamic Blue Mica, Gunmetal Blue Mica, Deep Crystal Blue Mica, Titanium Flash Mica, Metropolitan Grey Mica, Aluminium Metallic, Snowflake White Pearl Mica, Black Mica dan Arctic Mica.

Dengan perubahan teknologi kepada SKYACTIV, Mazda telah mencapai visi masa depan iaitu ‘Sustainabe Zoom-Zoom’ dengan kereta yang selalu membawa kepada riang, menarik dan seronok untuk dipandu memberikan keinginan untuk memandu lagi.




Mazda 2 direka bentuk untuk mencabar buah fikiran umum bahawa nilai kereta mempunyai kadar mengikut ukurannya. Kereta jenis kelas Sub-Compact adalah segment jualan tertinggi di pasaran Brunei, dan dengan menawarkan teknologi SKYACTIV dengan enjin mesra alam dan juga reka bentuk bertemakan KODO pada Mazda 2 serba baru, Mazda setentunya menumpukan bagi memberikan pemanduan selesa dan persekitaran termasuk keselamatan terbaik di kesemua aspek.

Tambahan lagi, ruang dalam berkualiti tinggi mengikut falsafah dalam bahasa Jepun ‘Jinba Ittai’ yang bererti ‘dua menjadi satu’. Falsafah dan inovatif reka bentuk Mazda ditanam dari pembangunan model jenerasi terbaru CX-5 semuanya di reka semula menjadi sebuah kereta kompak Mazda 2 serba baru.


Syarikat tersebut membawa model Mazda 2 serba baru bersama enjin jenis SKYACTIV 1.5, sebagai anjakan kecil yang baru dibangunkan membawa kepada enjin petrol yang bersih. Ianya mempunyai kuasa maksima kepada 85kW pada 6,000rpm. Kereta tersebut juga turut dilengkapi dengan system i-Stop yang secara automatic mematikan enjin kereta semasa membuat perhentian sementara, ini membolehkan untuk menjimat penggunaan minyak semasa berhenti di lampu trafik atau memasuki simpang.

Selain itu juga, baru-baru ini, Mazda 2 serba baru telah dianugerahkan kepada Jepun Tahunan 2014-2015 oleh Ahli Jawatankuasa Kereta Tahunan Jepun, Anugerah Emas Reka Bentuk Terbaik 2014 oleh Anugerah Menteri Kementerian Perekonomian, Perdagangan dan Industri (Ministry of Economy, Trade and Industry Minister’s Award) dan juga dianugerahkan sebagai Golden Steering Wheel Award dalam kategori kereta kecil.

Penulis Mantuka.com akan mengeluarkan berita kandungan uji pandu Mazda 2 serba baru semasa berada di Jepun minggu hadapan.

Kedua-dua jenis model tersebut kini dipamerkan di bilik Pameran Mazda, Syarikat Grand Motors Sdn Bhd Beribi dan orang ramai juga diberi peluang untuk membuat uji pandu mana-mana model yang diminati.