Mantuka

Insurans Islam Taib

Wednesday, February 18, 2015

Uji Pandu Kia Grand Carnival


Sedikit demi sedikit, Kia Grand Carnival mengambil penggerak-manusia (people-mover) dari mentaliti "van penghantaran dengan kerusi" dengan memberikan keluarga besar pilihan pengangkutan yang lebih bermakna.

Jika keadaan keluarga anda memerlukan ruang dan kemudahan, tiada yang lebih baik melainkan sebuah van. Tiada siapa yang membeli sebuah van yang seronok memandu melalui jalan berbukit, walaupun kini dinamik kestabilan dan pengendalian Grand Carnival adalah sempurna. Ianya adalah semua tentang praktikaliti, tempat duduk dan beban serba boleh.

Grand Carnival CUV (Crossover Utility Vehicle), model baru KIA ternyata sebuah kereta yang bukan sahaja luas dan mampu memuatkan lapan orang penumpang sekali gus namun ciri teknologinya yang canggih menarik perhatian penulis dan pengamal media lain.

Grand Motors Sdn Bhd, pengedar ekslusif model itu menjemput penulis dan media lain untuk menguji pandu kenderaan yang bukan sahaja tampak moden, malah mempunyai ruangan yang lebih besar, lebar dan selesa untuk semua penumpang serta bonet yang cukup luas untuk pelbagai barangan.

Namun apa yang amat menarik perhatian penulis adalah ciri-ciri teknologinya yang canggih, terutamanya untuk keselamatan sepanjang perjalanan uji pandu dari Hotel Orchid Garden sehingga Pusat Persidangan Antarabangsa.

Menghidupkan enjin kereta dengan hanya menekan punat menghidupkan dan mematikan enjin, pemandu juga mendapatkan kawalan kemas dan elektronik mudah-untuk-penggunaan termasuk butang stereng roda untuk audio, bluetooth bebas tangan, kawalan auto cruise dan banyak lagi.

Teknologi panduan terbaru Carnival iaitu pengesan Blind Spot (Blind Spot Detection) bagi penulis merupakan sesuatu yang amat diperlukan terutamanya bagi pemandu yang sering mengubah laluan atau memotong kenderaan lain kerana ia akan memberitahu pemandu bahawa jarak kereta mereka dengan kereta yang lain adalah hampir dengan hanya isyarat kelip-kelip, memudahkan pemandu untuk berwaspada.

Selain itu, perjalanan juga amat lancar dan selesa dilengkapi sistem transmisi automatik enam kelajuan dengan enjin R2.2 Diesel. Carnival juga dimuatkan dengan sistem kawalan kestabilan elektronik (ESC), sistem hill start assist control (HAC) dan sistem antilock brake (ABS).

Sebagai kenderaan penumpang yang berdedikasi dengan reka bentuk tidak lagi dikaitkan dengan van penghantaran, Grand Karnival mempunyai perjalanan yang cekap dan pakej pengendalian. Ianya lebih tinggi daripada wagon konvensional, anda akan merasakan pergerakan badan sedikit kerana ia menunggang lebih alunan, walaubagaimanapun penebat ketulan ini dan kualiti perjalanan adalah baik dan kabin juga dimeterai dengan pencerobohan sedikit bunyi.

Kedinamikan Grand Carnival yang meyakinkan, dengan keseimbangan yang baik, stereng rasa tenang pada semua jalan raya dan keseluruhan yang cekap. Dari pandangan pemilikan, Grand Karnival buatan Korea dibina mempunyai rupa dan rasa yang kekal.
 
Apa yang pasti, perjalanan jauh tidak terasa kerana keselesaan dan Carnival CUV ini sesuai untuk keluarga besar.


Ikuti Mantuka di Facebook untuk gambar-gambar Uji Pandu Kia Grand Carnival.