Mantuka

Insurans Islam Taib

Friday, November 21, 2014

15 Tahun BMW model X


BMW baru-baru ini telah menyambut BMW model X yang ke-15 tahun.

Semuanya bermula dengan huruf X. Huruf ini pertama kali digunakan sebagai sebutan model untuk kereta BMW se awal pada pertengahan tahun 1980-an untuk menunjukkan bahawa ia memaparkan teknologi pacuan empat roda. 

Kereta dua simetri ini adalah perumpamaan memandu yang sesuai untuk penghantaran tork kepada keempat-empat roda. 15 tahun yang lalu, huruf X telah menjadi simbol untuk kategori kenderaan yang baru dan pada masa yang sama, merupakan bentuk yang sangat istimewa bagi keseronokan memandu. 

BMW X5 membuat kemunculan sulung sebagai Sport Activity Vehicle (SAV) yang pertama di dunia, tidak lama lagi ianya akan menakluk bukan sahaja jalan tetapi juga di perjalanan luar jalan, sementara menarik kumpulan sasaran tambahan untuk jenama BMW. 

Sekali lagi Jerman pengeluar kereta premium telah menunjukkan rasa luar biasa untuk kenderaan konsep yang inovatif dan berorientasikan masa depan. Pengenalan BMW X5 pada tahun 1999 telah meletakkan babak baru untuk cerita kejayaan unik BMW X model di pasaran automotif di seluruh dunia. 

15 tahun lebih jauh, keluarga lengkap BMW X telah berkembang dari kategori kenderaan baru. BMW X model kini terdiri daripada lima model. Model ini termasuk kedua-dua pacuan empat roda yang berprestasi tinggi kereta model BMW M GmbH, BMW X5 M dan BMW X6 M. BMW X5 kini sudah di generasi ketiga yang meneruskan kejayaannya. 

Generasi kedua Sports Activity Coupe BMW X6 dan BMW X3 kini sedang dihasilkan. BMW X1 menawarkan jaminan keseronokan memandu dari pelbagai aspek dalam segmen kompak. Dan BMW X4, sebuah Aktiviti Sukan Coupe, sekarang juga menggabungkan keunggulan dinamik dengan keanggunan sukan di segmen pertengahan ('mid-range'). 

Setiap satu daripada model ini adalah kenderaan premium yang pertama dalam persekitaran daya saingnya. Dan barisannya akan terus berkembang pada tahun-tahun yang akan datang. BMW X7, model yang sangat besar dan mewah, masih dalam pembangunan. 

BMW X model yang sangat popular, memberi sumbangan yang menentukan BMW ke arah menjadi salah satu pengeluar yang paling berjaya di dunia kenderaan premium pacuan empat roda, dan terus meningkat secara konsisten. Sehingga hari ini, lebih daripada 3.3 juta BMW X model telah dijual di seluruh dunia. Hampir setiap kenderaan ketiga yang baru berdaftar kini merupakan jenama BMW X model.

BMW X5 membuat permulaan yang menarik dengan pengalaman memandu yang unik dengan model dari jenama ini. Dari awal lagi, kedudukan unik BMW X5 dalam daya saingnya kenderaan off-road adalah hasil daripada pemanduan dinamik yang sukar ditandingi. Berbanding dengan kereta off-road konvensional yang lain, BMW X5 memaparkan shell badan keselamatan sendiri dan suspension bebas. 

Sistem pacuan empat roda diedarkan kuasa tork kepada roda depan dan belakang pada ukuran 38:62 peratus. Terima kasih kepada ciri kawalan standard kestabilan kenderaan yang menampilkan DSC (Dynamic Stability Control), ADB-X (Automatic Differential Brake) dan kawalan turun bukit HDC (Hill Descent Control), BMW X5 dilengkapi bukan sahaja untuk permotoran sukan, tetapi juga untuk cabaran memandu di off-road terrain.

Dari awal, penghantaran kuasa kepada keempat-empat roda telah digunakan oleh BMW bukan semata-mata untuk mengoptimumkan daya tarikan di jalan-jalan yang tidak rata dan dalam keadaan cuaca yang kurang baik, tetapi juga untuk meningkatkan pemanduan dinamik ketika mengambil selekoh. 

Oleh itu, dalam hal model-model terbaru yang dilengkapi dengan kepintaran empat roda iaitu ciri xDrive, dan berbanding dengan pengeluar lain yang menggunakan empat roda terutamanya untuk mengimbangi kerugian yang dialami daya tarikan pada kenderaan pacuan roda depan, BMW secara konsisten berpegang teguh kepada ciri-ciri khas dari konsep pacuan roda belakang. 

Dengan cara ini, walaupun dalam keadaan memandu yang biasa, kuasa tork dipindahkan ke tempat itu secara optimum dan berubah menjadi kenderaan dinamik - roda belakang. Akibatnya, ketepatan kemudi yang menjadi ciri khas dari BMW juga tetap hampir bebas daripada pengaruh drivetrain pada model pacuan empat roda. 

Selain itu, ketika membelok pada kelajuan yang lebih tinggi, tindak balas stereng secara optimum melalui peningkatan yang disasarkan dalam tork dihantar ke roda belakang.

Daya tarikan digabungankan dengan inovatif, dinamik dan keselesaan yang menjadi ciri generasi pertama BMW X5 adalah dalam permintaan yang luar biasa dan teratas di Amerika Syarikat, tetapi juga di Eropah dan pasaran lain. 

Pada pertengahan tahun 2005, 500,000 unit BMW X5 telah dibina, dengan jumlah hampir 620,000 unit Sukan Activity Vehicle sedang dibina di kilang BMW Spartanburg. Hari ini, lokasi pengeluaran di US Federal State of South California adalah pusat kompetensi bagi BMW X model. Generasi model semasa adalah BMW X5, BMW X6 dan BMW X3 serta BMW X4 yang dihasilkan di sana. Selain itu, BMW X5 M dan BMW X6 M "dilahirkan di Amerika Syarikat".