Mantuka

Insurans Islam Taib

Friday, July 25, 2014

Volvo XC90 Baru, SUV Paling Berkuasa dan Bersih di Dunia

Semua kereta jenama Volvo XC90 terbaru akan menjadi sebuah SUV yang paling berkuasa dan mempunyai enjin bersih di dunia, itu lah matlamat yang akan dicapai oleh syarikat gergasi pembuat kereta jenama Volvo.

XC90 telah dilancarkan pada tahun 2002, dan ia merevolusikan segmen Sport Utility Vehicle (SUV) menggabungkan ruang besar dan selesa untuk dipandu, kereta tersebut juga mempunyai keselamatan yang tinggi menjadi kenderaan transformasi baru dalam segmen tersebut.

XC90 terbaru yang akan dilancarkan tidak lama lagi, akan menjadi yang pertama menggunakan Scalable Product Architecture (SPA), mewujudkan pelbagai reka bentuk istimewa dengan meningkatkan ciri-ciri pemanduan dan juga dilengkapi dengan keselamatan terkini yang bersambung dengan teknologi di dalam kereta. Tambahan lagi, pada masa yang sama akan meningkatkan ruang dalaman.

Pada masa ini kereta tersebut belum diperkenalkan diseluruh dunia walaubagaimanapun, Volvo XC90 baru akan menawarkan gabungan yang tiada tandingan kuasa dan operasi bersih apabila ia dilancarkan akhir tahun ini.

Kereta all-wheel drive, tujuh tempat duduk ini akan menawarkan pemandu setinggi 400 kuasa kuda tetapi dengan pelepasan karbon dioksida (CO2) kira-kira 60 g/km (NEDC kitaran memandu). Tidak pernah ada sebuah SUV yang menawarkan tahap kuasa sebersih XC90 ini.

"Tiada tolak ansur apabila anda memandu XC90 baru ini," kata Naib Presiden Kanan Penyelidikan dan Pembangunan Kumpulan Kereta Volvo, Peter Mertens. "Pada masa lalu, anda sama ada mempunyai kereta berkuasa atau emisi CO2 yang rendah. Tetapi dengan XC90 serba baru ini, anda boleh mendapatkan kedua-duanya sekali."

XC90 baru menawarkan pelbagai pilihan enjin Drive-E, semua yang menawarkan satu gabungan yang cemerlang dari segi prestasi dan kecekapan bahan api. Ciri utama yang membezakan pelbagai enjin Drive-E adalah semuanya mempunyai enjin empat silinder.

"Dengan powertrains Drive-E baru ini, kami telah mencipta satu keluarga enjin petrol dan diesel pintar dengan lengkungan kuasa yang memberikan pemanduan yang menyeronokkan pada masa yang sama seperti menyalurkan bahan api ekonomi dunia yang rendah," tambah Dr Mertens. "Dengan tujuh orang penumpang di XC90 baru, pelepasan karbon dioksida bagi setiap orang dan kilometer adalah cemerlang dan rendah."

Prestasi CO2 XC90 serba baru ini akan mengukuhkan lagi kepimpinan Kereta Volvo apabila ia datang untuk membawa teknologi lebih mesra alam-bunyi ke pasaran. Menurut data yang dipantau oleh Persatuan Industri Kereta Eropah ACEA, Volvo Car Group menyampaikan pengurangan terkemuka industri pelepasan armada purata sebanyak 8.4 peratus dari 2012-2013.

Kereta Volvo telah membolehkan bagi enjin empat silinder untuk menyediakan keseronokan pemanduan yang berkaitan dengan enjin yang lebih besar dan berbuat demikian jauh lebih cekap dan bersih. Enjin Drive-E dari masa ke masa akan diperkenalkan di seluruh varian model Volvo.

Untuk semua XC90 baru, rangkaian teratas 'Twin (Berkembar) Enjin' akan membawa lencana 'T8' dan sebuah kereta elektrik, kereta hybrid dan kereta berprestasi tinggi diperkenalkan menjadi satu.

Memandu biasa dijalankan dalam mod hybrid. Ianya menggunakan dua liter, empat silinder supercharged dan turbocharged Drive-E enjin petrol yang menguasai roda hadapan dan 80 hp (60 kW) motor elektrik yang menggerakkan roda belakang.

Ia menggunakan supercharger untuk mengisi pelbagai kuasa kepada enjin, rasa-beraspirasi semula jadi, manakala turbocharger akan bermula apabila aliran udara membina. Motor elektrik pada roda belakang memberikan tork serta-merta.

Tetapi dengan menekan butang, pemandu boleh beralih kepada pemanduan bandar secara tenang dan pelepasan yang bebas dengan menggunakan kuasa elektrik tulen dalam lingkungan 40 kilometer, dan kemudian, apabila diperlukan, ianya akan kembali dengan segera kepada gabungan keseluruhan enjin petrol dan motor elektrik, dengan output sebanyak kira-kira 400 hp dan 640 Nm tork.

Varian Volvo XC90 juga termasuk D5 twin (berkembar) turbo enjin diesel dengan 225 hp, 470 Nm, penggunaan bahan api kelas sekitar 6l/100 km dan D4 turbo enjin diesel dengan 190 hp, 400 Nm dan penggunaan bahan api kira-kira 5l/100 km.

Varian ini juga menawarkan dua pilihan enjin petrol. Yang pertama adalah enjin turbo T6 dengan supercharger dan turbo dengan 320 kuasa kuda dan tork maksimum 400 Nm. Yang kedua adalah T5 dengan 254 hp dan 350 Nm.

Bukan sahaja tidak bertolak ansur dari segi prestasi atau kecekapan, tetapi Scalable Product Architecture (SPA) teknologi chassis baru kereta Volvo juga membolehkan lebih fleksibiliti dalam kereta. Pembuat kereta lain telah berjuang untuk menggabungkan sebahagian besar daripada pek bateri dengan dalaman yang mewah dan luas, sesuatu yang Volvo telah berjaya mengatasi.

"Oleh kerana teknologi SPA baru yang kami reka dari awal untuk menampung teknologi elektrik, pemasangan twin (berkembar) enjin tidak menjejaskan bagasi atau ruang penumpang," kata Dr Mertens.