Mantuka

Insurans Islam Taib

Saturday, May 24, 2014

Koleksi Ketiga Volkswagen: Sedan

Maju Motors Sdn Bhd memperkenalkan koleksi model-model Volkswagen dalam minggu ketiganya untuk mesra pelanggan di bulan Mei ini iaitu koleksi jenis sedan. Koleksi sedan minggu ini ialah model Vento, Jetta dan Passat.




bercakap mengenai Vento, telah memenuhi standard tertinggi dari segi kejuruteraan otomotif moden dan mempunyai kos penyenggaraan yang rendah dan luar biasa dengan gabungan penggunaan bahan api hanya 6.5 L/100km. Ciri-ciri kecemerlangan keselamatan secara aktif dan pasif, kejuruteraan Jerman yang sangat mampan dan berkualiti tinggi dalam pembinaan Vento adalah terbaru bagi segmen ini di Brunei.

Vento mempunyai banyak ciri-ciri yang biasanya terdapat juga di kereta-kereta yang sebanding dengan kelas segmen ini. Ini termasuk ketinggian pemandu yang dapat diubah dan tempat duduk penumpang dihadapan, satu sentuhan elektrik tingkap (yang juga boleh dikendalikan dari jarak jauh menggunakan kunci kereta), paparan pelbagai fungsi dan pintu belakang dengan ruang untuk penyimpanan barang.

Model ini juga dilengkapi dengan sistem radio 'RCD320' yang lengkap dengan sambungan USB, slot kad SD dan AUX-IN. Pemandu boleh menikmati lagu-lagu kegemaran mereka dengan penuh kemudahan.

Vento dikuasai oleh 1.6 liter, enjin petrol 16-valve dengan suntikan bahan api multi-point (MPI), yang memberikan kereta ini dengan prestasi yang tinggi dalam semua keadaan memandu. Ia merupakan satu-satunya kereta di dalam segmennya yang dipasangkan dengan transmisi automatik 6-kelajuan Tiptronic manual override dan menyampaikan pecutan yang lebih meriah. Tambahan lagi, model ini mempunyai perubahan gear yang lebih lancar dan prestasi pelayaran lebih tenang berbanding model pesaing dengan transmisi 4 atau 5-kelajuan.

Dengan tork setinggi 153 Nm pada 3,800 rpm, keupayaan Vento dalam meningkatkan kelajuan dengan mudah adalah cemerlang, walaupun kereta ini dimuatkan sepenuhnya dengan penumpang dan bagasi.

Vento dipasang dengan barangan standard seperti Sistem Break Anti-Kunci (ABS) dengan pembantu brek, yang memaksimumkan keberkesanan berhenti dalam keadaan kritikal. Kedua-dua pemandu dan penumpang hadapan dilindungi oleh beg udara, manakala tali pinggang keledar 3-mata dipasang untuk kesemua lima kerusi. Ini merupakan salah satu lagi ciri yang luar biasa bagi kereta dalam kelas ini.

Keselamatan kanak-kanak dijaga oleh dual ISOFIX mounting di kerusi belakang. Semua tingkap juga dipasang dengan alat anti-picit. Vento dilengkapi dengan Sistem Respon Pintar Kemalangan (ICRS), yang direka untuk membuka kunci pada semua pintu, mematikan pam bahan api, dan menghidupkan lampu bahaya (hazard), menyediakan keselamatan tambahan sekiranya berlaku kemalangan yang serius. Jika pemandu yang berada dalam perlanggaran di mana beg udara digunakan dan ICRS diaktifkan, semua ini adalah dicetuskan secara automatik untuk membantu menjaga penumpangnya.




Jetta adalah pilihan yang sesuai untuk pemandu Brunei yang ingin sebuah sedan yang mempunyai kehebatan gaya yang mempunyai keselesaan, keselamatan dan kualiti di peringkat tertinggi. Ia dipadankan dengan enjin TSI, transmisi DSG dual-clutch dan dimensi dalaman yang sangat luas.

Ciri-ciri luarannya memberikan keanggunan abadi dan gaya dinamik. Imej Jetta ini melambangkan keunggulan dalam gaya untuk semua tujuan praktikal, ianya diletakkan di kelas kenderaan yang lebih tinggi.

Jetta dilengkapi sepenuhnya dengan enam beg udara (beg udara untuk pemandu dan penumpang depan, beg udara sisi di hadapan dan sisi beg udara langsir di depan dan belakang) adalah standard. Selain itu, Jetta mempunyai struktur kenderaan yang amat selamat.

Jetta dikuasakan oleh engin 1.4 TSI boleh didapati dalam dua tahap kuasa setinggi 122 bhp dan 160 bhp, dan kecekapan kereta itu dipertingkatkan lagi dengan tujuh kelajuan transmisi DSG itu.

Di samping itu, Jetta juga merupakan salah satu kenderaan yang paling ekonomi dalam kelasnya dari segi kos operasi yang sukar untuk ditewaskan. Selain daripada penggunaan bahan api yang sangat rendah daripada enjin TSI. Selain daripada menyumbang kos penyenggaraan yang rendah, Jetta menawarkan perkhidmatan servis sepanjang 15,000 km.

Dengan penggunaan bahan api gabungan sebanyak 6.0 l/100 km, enjin turbocharged juga menjadikan Jetta DSG salah satu kereta yang paling menjimatkan minyak dalam kelas prestasinya. Jetta mampu menyampaikan kelajuan tertinggi 202 km/j, dan mengendalikan 0-100 km/j pecutan dalam 9.8 saat.

Model Jetta Sport 1.4 TSI Twincharger enjin memberikan kuasa setinggi 160 bhp dan 240 Nm tork. Model ini mempunyai keseronokan dengan prestasi dinamik. Ianya mempunyai kelajuan tertinggi 221 km/j dan masa 0-100 km/j hanya 8.3 saat.

Keselesaan Jetta 1.4 TSI yang popular ini boleh dikenal pasti oleh roda aloi 'Navarra' 16 inci, chrome accents yang ada pada jeriji radiator dan lampu kabus depan. Di dalamnya pula, model ini mempunyai ciri-ciri seperti ruang penyimpanan bagasi pada blakang kerusi depan, pelarasan 8-cara mengubah tempat duduk hadapan dan macam-macam lagi. 




Pertama seluruh dunia di dalam kelas ini adalah sistem pengesanan kelemahan yang standard pada Passat. Sistem ini mengesan tumpuan pemandu yang semakin lesu dan memberi amaran kepada pemandu dengan isyarat akustik tahan selama lima saat; mesej visual juga akan muncul dalam kelompok instrumen mencadangkan bahawa pemandu berehat dari memandu.

Teknologi serta mutu kerja dan kualiti bahan yang meningkat membezakan Passat daripada pesaingnya berbanding sebelum ini. Kualiti ini adalah jelas di kawasan pedalaman dengan bahan-bahan mewah, kerusi baru serta lampu suasana. Kesan yang elegan dihasilkan oleh konsol baru ditengah dan aksen instrumen yang menarik dan menyenangkan apabila disentuh.

Pemanduan Passat adalah sangat tenang. Ini disebabkan bahan penebat bersepadu adalah khusus di kawasan papan pemuka dan pintu menapis bunyi luaran dan enjin. Di samping itu, sebuah filem akustik baru dimasukkan dalam cermin hadapan, yang mengurangkan daripada apa-apa tambahan bunyi.

Passat adalah di hadapan dalam bidang keselamatan juga. Ia mendapat maksimum 5 bintang dalam ujian kemalangan Euro NCAP, dan telah meningkatkan ciri-ciri seperti sekatan kepala depan (front head restraint) yang kini juga boleh menyesuaikan melintang. Sekatan kepala depan untuk pemandu dan penumpang hadapan boleh mengurangkan risiko kecederaan whiplash dalam kemalangan lalu lintas.

Model ini dilengkapi dengan 7-kelajuan DSG yang cekap dan cepat berubah, 122 bhp Passat 1.4 TSI memecut dari 0-100 km/j dalam hanya 10.3 saat, dan mencapai kelajuan tertinggi 203 km/j. Pada masa yang sama, ia menggunakan hanya 6.4 liter bahan api bagi setiap 100 km, bersamaan dengan 148 g/km pelepasan CO2.

Manakala 160 bhp Passat 1.8 TSI menggunakan hanya 7.0 L/100km bahan api, dan mempunyai pelepasan CO2 yang bersamaan 162 g/km. Model ini tidak lama lagi akan tiba di Brunei.