Mantuka

Insurans Islam Taib

Sunday, June 9, 2013

Lawatan Pelajar Kelab Jerman SMPDSM ke Audi Brunei


Seramai 24 pelajar dari Sekolah Menengah Pehin Datu Seri Maharaja Menteri berpeluang mengunjungi bilik pameran Audi di Lambak dan Kiarong bersama dengan empat orang guru pengawas dari sekolah tersebut.

'Lawatan sambil belajar' itu merupakan sebahagian daripada aktiviti mingguan Kelab Jerman di bawah aktiviti kokurikulum sekolah Kelab Jerman dan dipimpin oleh Cikgu Rose Gibbons. Kelab tersebut di tahun keempat telah meluaskan minda pelajar tentang bahasa Jerman dan budaya Jerman.

Semasa berada di bilik pameran itu, pelajar telah diberi taklimat mengenai kemudahan yang bersejarah sejak 15 tahun lalu dan kemudian lawatan dibawa oleh Perunding Selepas Jualan, Awang Francis, mereka mempunyai pandangan yang dekat terhadap alat diagnostik yang canggih dan komputer yang digunakan setiap hari untuk perkhidmatan Audi.

Lawatan tersebut berakhir dengan penyampaian taklimat sejarah ringkas mengenai jenama Audi yang kini sudah wujud selama 104 tahun dan pengasasnya August Horch bagaimana jenama itu mendapat makna nama-dari perkataan Latin 'audiere' yang bererti 'mendengar' merupakan makna yang sama dengan 'horch' dalam bahasa Jerman.