Mantuka

Insurans Islam Taib

Saturday, May 25, 2013

Peluang Menyertai Pengembaraan Ford Bersama Syarikat Premier Automobiles

Premier Automobiles Senderian Berhad sekali lagi menjemput semua pemilik kereta Ford Ranger dan Ford Everest untuk sama-sama menyertai pengembaraan selama dua hari satu malam Ke Taman Negara Niah di Miri, Sarawak pada 31 Mei hingga 1 Jun ini.

Setakat ini, Seramai 18 buah kereta dijangka akan menyertai konvoi tersebut yang hanya terdiri daripada kereta-kereta jenama Ford Ranger dan Ford Everest. Seramai 60 orang peserta ikut serta dalam konvoi tersebut daripada acara flag off bermula dari bilik pameran Premier Automobiles pada 31hb Mei pada 8 pagi.

Semasa dalam perjalanan itu, peserta akan menikmati persekitaran hijau yang ada sepanjang perjalanan ke Bandar Niah dan akan juga mengembara menjalani ke Gua Niah  yang terkenal. Gua Niah merupakan lokasi yang penting dan bersejarah dimana ianya adalah salah satu penjejahan terawal oleh manusia. peninggalan manusia pada awal 40,000 tahun yang lalu telah dijumpai disini. Ini akan memberi pengalaman terbaik kepada peserta-peserta terutama kanak-kanak yang akan melihat sendiri lokasi yang telah menjadi kediaman manusia ranging dari prehistoric ke Neolithic, Cina-Sung Era.

Pengembaraan itu akan berjalan serentak dengan sambutan Hari Gawai yang disambut oleh Dayak dari Sarawak. Semasa perjalanan peserta juga berpeluang untuk menerokai makanan tempatan Dayak seperti ayam pansuh, kulat, dan pelbagai produk-produk hutan. Kepada yang ingin membeli atau membawa balik produk popular yang dipanggil kulat sawit boleh didapati di Bandar Niah sebagai salah satu pengedar produk yang sudah terkenal.

Lebih banyak peserta dari pemilik Ford Ranger terbaru pada kali ini. Ranger terbaru mempunyai engin kuasa yang lebih tinggi mencapai 200PS dan 470Nm Torque pada variant 3.2 liter. Kereta tersebut telah dicuba di beberapa persekitaran, dibawah suhu yang sangat tinggi dan kawasan teruk di bumi.