Mantuka

Insurans Islam Taib

Tuesday, October 20, 2020

TIPS KESELAMATAN : Semasa musim hujan di negara ini

 

Sumber Gambar dari : Jaguar Land Rover, Indera Motors Sdn Bhd
 

Semasa perubahan musim, kondisi jalanraya pun berubah. Brunei mengalami keadaan hujan yang lebat dari Oktober hingga Januari ini. Hujan berpetir disebabkan monsun di Selatan Barat yang menjadikan jalan-jalan raya menjadi licin dengan jarak penglihatan yang kurang jelas, terutama diwaktu malam. 
 
Ini masa yang penting untuk memandu secara selamat, meningkatkan kesedaran dan berhati-hati.
 
Sebelum bergerak ke destinasi, pastikan kereta abiskita dalam keadaan yang baik untuk memandu semasa hujan lebat. Pastikan fungsi-fungsi kereta seperti pegelap cermin kereta, lampu utama, lampu belakang dan indikasi adalah dalam keadaan yang baik.

Anda juga disarankan untuk menukar pengelap cermin setiap enam bulan terutama dalam cuaca yang basah. Ia akan dapat memberi keselamatan dan memastikan hujan lebat tidak akan menjejaskan penglihatan anda.
 
Beberapa kereta Jaguar juga didatangkan dengan lampu jenis Xenon High-Intensity (HID) yang dua kali ganda lebih terang dari lampu jenis halogen biasa dan mempunyai warna seperti waktu siang untuk memberi penglihatan yang lebih baik. Jaguar Land Rover didatangkan dengan lampu belakang LED.

Selain itu, pastikan tayar anda mampu menjalani semasa cuaca hujan. Tayar yang hilang traksi akan membawa kepada tergelincir semasa jalan raya yang basah.pressure tayar juga sangat penting untuk prestasi semasa dijalan raya terutama diwaktu hujan. Pressure yang tepat boleh membantu menyalurkan berat kepada kenderaan kepada kesemua corak tayar, supaya tayar dan kereta itu sendiri akan memberi kestabilan dan mampu mengenggam lebih baik.

Pastikan juga, tayar tidak melebihi enam tahun dari tarikh dihasikan. Tayar yang mansuh sangat merbahaya oleh kerana getah yang semakin mengeras, menyebabkan tayar menjadi kehilangan traksi.

Di Jaguar Land Rover, Pemeriksaan Kesihatan Kenderaan kepada kesemua pelanggan termasuk pemeriksaan pengelepas cermin kereta, lampu utama dan lampu brek untuk memastikan opeasi nya dalam keadaan baik, termasuk tayar dan brek untuk memastikan tiada kerosakan.

Apa yang penting lagi, untuk memberi jarak pemanduan dengan kereta dihadapan untuk mengelak dari kemalangan. Sebaiknya untuk menggunakan fungsi keselamatan seperti Adaptive Cruise Control yang secara automatic menjaga jarak kereta anda dan pengawal titik buta yang mampu mengesan kedatangan kereta untuk meningkatkan keselamatan semasa waktu hujan.

Memandu pada ketinggian atau dibawah khad kelajuan juga membawa peranan kepada keselamatan dan pengguna jalan raya yang lain. Ini bermakna, semasa memandu melalui perjalanan air bertakung akan membawa kepada tiada kontak dengan jalan. 
 
Keunikan Jaguar All-Wheel Drive dengan Intelligent Driveline Dynamics mengutip data melalui sensor untuk menjagka juga kereta kehilangan kawalan di jalanraya. Fungsi ini mampu memberi perubahan tork kepada tayar untuk memberi traksi tambahan untuk menjaga kawalan sebelum kereta kehilangan kawalan.
 
Sentiasa untuk mengutamakan keselamatan. Sama ada kereta biskita dalam keadaan baik atau mengalamai kerosakan mekanikal. Dengan ini, berhenti ditempat selamat dan hubungi bantuan sisi jalan. Program Bantuan Jaguar Land Rover disediakan tidak kira semasa waktu cuaca basah atau pun kering.