Mantuka

Insurans Islam Taib

Friday, August 28, 2015

Uji Pandu Citroen C3: Citroen C3 ala Sebuah Kereta Mini


Untuk berita versi Inggeris, klik di sini.

Citroen sudah lama diiktiraf bagi reka bentuk yang canggih dan kejuruteraan pintar adalah sebahagian daripada Kumpulan PSA, yang merupakan pengeluar Eropah kedua terbesar kereta dan pengeluar utama kenderaan komersil ringan.

Ramai menyangka jenama tersebut pernah berada di Negara ini pada dulu kalanya tetapi tidak semana-mana menghilang tanpa mempunyai sebab tertentu. Dengan pengedar baru ini iaitu Syarikat Grand Motors Sendirian Berhad, Citroen memutuskan untuk kembali dengan memperkenalkan model varian terbarunya yang lebih memuaskan.


Setelah berjaya memperkenalkan beberapa varian kereta barisan DS, kini Syarikat Grand Motors Sendirian Berhad menambah lagi barisan Citroen dengan menampilkan model dalam kelas C iaitu Citroen C3.

Citroen C3 adalah sebuah kereta berukuran mini memang sudah lama berada sejak tahun 2002, dan sekarang C3 direka bentuk andaikan seperti C4 Grand Picasso tetapi berbadan kecil dengan lebih dinamik dan dimuatkan dengan ciri-ciri berteknologi tinggi. 


Seperti Citroen lainnya, Citroen C3 menumpukan kepada keselesaan dan pemanduan yang menyeronokkan yang sesuai bagi siapa sahaja yang memilikinya. Model ini setentunya selesa dikawasan Bandar yang mana kebanyak pemandu menggunakan seperti kereta berkenaan.

Citroen mementingkan kepada penglihatan sekeliling bagi pemandu dan penumpang sebab itu jika memasuki mana-mana kereta Citroen, kita akan dapat melihat pemandangan luar tanpa banyak halangan dari frem kereta. C3 juga boleh didapati dengan cermin Zenith yang boleh diregangkan kebelakang untuk membolehkan cahaya memasuki kedalam kabin.




Walaupun dari luar kereta ini agak kecil tetapi didalam mempunyai ruang yang luas terutama dibahagian depan. Becakap mengenai bahagian dalam, kualiti barangan yang digunakan didalam C3 ditahap baik dengan kulit leather yang nyaman untuk disentuh, ruang kepala dan kaki yang luas untuk berlegar.

C3 hanya boleh diperolehi dengan transmisi automatik dengan menggunakan enjin jenis 1.6 VTi mempunyai kuasa 190 kelajuan maksima digabungkan teknologi Multipoint Electronic Fuel Injection bagi pengurangan penggunaan emisi CO2.

Antara fungsi-fungsi yang dilengkapi didalam kereta ini termasuk pemain CD, skrin monitor serba guna berwarna, sistem Navigasi satelit, Bluetooth, AUX dan USB Port. 

Citroen C3 mengutamakan kepada keselamatan, C3 turut diberikan anugerah keselamatan yang sama seperti DS3 iaitu lima bintang dari ujian kemalangan Euro NCAP. Tambahan tayar juga diberikan sebagai jualan standard dan dua pin tempat duduk kanak-kanak ISOFIX turut dilengkapi. Selain itu, empat bag udara depan dan belakang, bantuan brek kecemasan keselamatan dan anti-lock brake sebagai kelengkapan standard.