Mantuka

Insurans Islam Taib

Friday, March 13, 2015

Kempen Derma Darah di Bilik Pameran Lexus 14 Mac Nanti

"Bukan semua orang adalah seorang paramedik atau doktor, tetapi semua orang boleh membantu menyelamatkan nyawa dengan hanya menderma darah," jelas Penyelaras Kempen Derma Darah dari Rotary Club BSB, PP Ricky Ng.

"Inilah sebabnya mengapa Kelab Rotary Bandar Seri Begawan dan Tabung Darah Bergerak, Hospital RIPAS, sekali lagi akan bersama-sama mengadakan kempen derma darah pada hari Sabtu, 14 Mac 2014, 10:00 pagi hingga 2:00 petang di Bilik Pameran Lexus, Gadong, untuk memberi kemudahan, keselesaan dan mudah untuk penderma melaksanakan tindakan muktamad ini untuk kebaikan manusia," jelas beliau. 

"Pihak Rotary dan RIPAS berharap bahawa semua orang akan membaca pengumuman ini, akan mengambil gambar dan hantarkan kepada saudara-mara dan rakan-rakan yang mungkin boleh menderma. Bersama-sama kita boleh menyebarkan mesej yang jauh dan luas. Mari kita membuat perbezaan dalam masyarakat kita," kongsi beliau lagi.

Penyelia Blood Bank RIPAS, Haji Iqmal Bin Haji Ismail, juga menggalakkan orang ramai untuk tampil dan menderma semasa kempen tersebut.

"Kerana setiap penderma yang ingin menderma akan diuji untuk kesesuaian, dan seterusnya, semua darah yang berjaya didermakan akan terus diuji oleh RIPAS untuk memastikan bahawa mereka datang dari individu yang sihat. Semua penderma akan mendapat perubatan pemeriksaan secara percuma setiap kali mereka menderma darah," katanya.

"Bank darah memerlukan sekurang-kurangnya 50 pints darah sehari. Darah itu bukan sahaja untuk Hospital RIPAS tetapi juga akan diedarkan kepada hospital-hospital lain di negara ini," kata Hj Iqmal.

"Penduduk Brunei sudah kecil, tambahan lagi banyak orang yang tidak berkelayakan untuk terus menderma atas pelbagai sebab-sebab perubatan, dan ini adalah mengapa setiap penderma adalah penting. Saya ingin terutamanya menyeru semua belia yang sihat yang mampu menderma, untuk tampil membantu," katanya lagi.

"Oleh itu, mari kita membuat kempen derma darah ini satu lagi kempen kejayaan besar. Orang ramai adalah dialu-alukan untuk datang ke Bilik Pameran Lexus pada hari Sabtu, 14 Mac 2015 dari 10:00 pagi hingga 2:00 petang. Hidangan ringan akan dihidangkan," tambah PP Ricky Ng.

Klik di sini untuk versi Inggeris.