Mantuka

Insurans Islam Taib

Tuesday, March 24, 2015

Kejayaan Derma Darah di Bilik Pameran Lexus


Untuk kali ke-16, Rotary Club Bandar Seri Begawan dan Tabung Darah Bergerak, Hospital RIPAS telah mengadakan kempen derma darah yang sangat berjaya di Bilik Pameran Lexus, Gadong. Seramai 111 penderma (111 pints) telah dikumpulkan, membuat rekod kumulatif yang luar biasa sebanyak 1,355 derma tahun ini.

Menurut Presiden Rotary, Kenneth Lim, kelab ini sangat gembira dengan sokongan yang luar biasa daripada orang ramai.

"Sekali lagi, terima kasih kepada anda semua kerana memberikan hadiah yang paling berharga sekali, 'Gift of Life'. Terima kasih kerana membuat perbezaan yang besar dalam masyarakat kita."
   
Presiden Rotary, Kenneth Lim memberi motivasi lanjut kepada Awang Yahya bin Haji Ahmad (56 tahun) yang telah menderma 62 kali setakat ini. Penderma menandatangani banner 'Saya Sokongan Derma Darah' Rotary untuk menetapkan sokongan kuat mereka.



Menurut Penyelia Derma Darah dari Pusat Derma Darah, Hospital RIPAS, Haji Matusop Hj Daud, "Kami amat gembira untuk mengumpul sebanyak 111 pints darah hari ini. Ini merupakan salah satu koleksi terbesar. Walaubagaimanapun, jumlah ini hanya cukup untuk dua hari, kerana Hospital RIPAS dan semua hospital di Brunei memerlukan 50 pints sehari!".

"Sebenarnya, seperti yang saya telah katakan banyak kali sebelum ini, kita perlu lebih banyak orang untuk menderma, terutama mereka dalam perumuran 18 tahun yang masih muda dan sihat yang bersedia, sanggup dan mampu untuk menderma. Semua orang boleh membuat perbezaan. Kita tidak perlu takut untuk menderma darah. Sebenarnya ianya tidak menyakitkan. Lihat sahaja rupa semua penderma yang gembira dalam gambar-gambar ini. Ini adalah antara wira dan wirawati yang telah secara senyap-senyap menyelamatkan nyawa di negara kita," tambah beliau.



"Selain daripada manfaat perubatan (mengurangkan risiko kanser & penyakit jantung) kepada penderma, setiap sumbangan akan menerima ujian darah percuma. Kerana kita menguji setiap derma, kami dengan serta-merta akan memaklumkan kepada penderma secara sulit, jika terdapat apa-apa penyelewengan perubatan. Inilah sebabnya mengapa derma darah biasanya tiga kali setahun adalah sangat baik untuk pemeriksaan kesihatan, lebih ramai orang perlu mengambil kesempatan ini," tambah Haji Matusop ketika ditanya mengenai faedah penting derma darah.

Klik di sini untuk versi Inggeris.