Mantuka

Insurans Islam Taib

Sunday, November 16, 2014

Keluaran Audi terbaru: Audi A8 L

TCY Motors Sdn Bhd kini menambah satu lagi model terbaru dalam barisannya iaitu 'Audi A8 L' yang merupakan kereta saloon terbesar semasa sidang media yang berlangsung semalam di Bilik Pameran Audi, Kiarong.

Keluaran ‘Audi A8 L’ merupakan sebuah sedan yang berprestij dan mewah. Ianya merupakan perubahan dari A8 dengan enjin yang lebih berkuasa, sistem bantuan baru dan lampu depan dan belakang yang menggunakan teknologi baru iaitu inovasi LED Matrix, serta penggunaan bahan api yang rendah.

Reka bentuk A8L telah dibangunkan dengan sistematik ringan, keselesaan yang sangat baik dan portfolio teknologi terkini, enjin yang lebih kuat dan cekap, sementara sistem bantuan baru dan lampu Matrix LED inovatif menambahkan tahap ketenangan.

A8 baru meletakkan Audi di antara para pemimpin inovasi dalam segmen mewah. Salah satu keunikkan dari sedan besar ini adalah pembinaan ringan. Audi A8 3.0 TFSI dengan jarak roda 'panjang' memiliki berat tanpa muatannya hanya seberat 1,880 kilogram. A8L merupakan yang terbaik dalam kelasnya untuk model yang mempunyai all-wheel drive. Badannya direka hampir sepenuhnya daripada aluminium; sebuah reka bentuk Audi Space Frame (ASF), ia mempunyai berat hanya 231 kilogram.

Ukuran bentuk dari segi panjang 5.14 meter, jarak roda 2.99 meter, lebar 1.95 meter dan tinggi 1.46 meter tidak berubah, menjadikan standard Audi A8 sedan yang lebih sportif dalam segmennya. Audi A8 L pula mendapat tambahan 13 cm (5.12 inci) dari segi panjang dan jarak roda (5,265 meter). Kedua-dua varian badan mempunyai pengaturan yang menyediakan ruang bagasi luas untuk memuatkan secara lebih mudah. Pengurangan bunyi dalaman telah di tambah kurang pada tahap bunyi dalaman yang sudah rendah lebih jauh.

Reka bentuk dinamik pada sedan besar ini telah menjadi lebih ekspresif. Atap enjin, gril Single frame dan bumpar depan adalah lebih bergaya; unit lampu ditepi bawah mempunyai bentuk lurus.

Untuk pasaran Brunei, lampu LED standard menampilkan teknologi Matrix LED, yang menetapkan tanda aras baru berhubungkait dengan desain dan teknologi. Dengan adanya lampu tersebut, terdapat 25 cahaya pemacar per unit yang akan berfungsi secara automatic dan dapat dibuka dan ditutup secara bersendirian bergantung kepada keadaan yang dilalui oleh pemandu.

Ini membolehkan sistem lampu untuk bertindak balas dengan tepat untuk kenderaan lain sementara selalu menerangi jalan. Ciri-ciri tambahan daripada lampu baru ini dapat membantu memberikan cahaya pintar semasa melalui penjuru jalan dan memberikan isyarat membelok yang dinamik.

Lampu LED di belakang Audi A8 baru juga telah menjadi lebih rata; bumpar yang direka bentuk semula untuk dua rhomboid tailpipes. Jalur krom baru dan bingkai tingkap hitam mengisi butiran reka bentuk yang berbeza. Terdapat dua belas pilihan warna, termasuk lima yang baru. Model Brunei akan datang dengan 19" roda aloi aluminium dalam reka bentuk 15-spoke (sebagian berkilat).

Audi Brunei akan menawarkan A8 L dengan enjin supercharged V6 3.0 TFSI dengan 228 kW (310 hp) dan akan memberikan prestasi yang meningkat. Apabila dipasangkan dengan Quattro all-wheel drive, enjin 3.0 TFSI sekarang mempercepatkan A8 L untuk memecut dari 0 hingga 100 km/j (62.14 mph) dalam 5.9 saat.

Semua enjin memenuhi standard Euro 6. Langkah pengurangan gesekan telah mengurangkan penggunaan bahan api sebanyak 10 peratus.

A8 baru datang standard dengan transmisi 8-kelajuan tiptronic yang cepat dan pertukaran gear yang halus. Transmisi automatik yang dikawal secara elektronik dipasangkan dengan quattro kekal all-wheel drive.

Dengan adanya chassis canggih, ianya memberikan sedan itu mempunyai karakter sporty. Audi A8 L mempunyai sistem 4-mod pilihan memandu adalah standard. Ia juga mengawal suspensi udara dengan redaman adaptif.

Bahagian dalaman Audi menampilkan garisan elegan dan keluasan yang sangat baik. Pilihan untuk tempat duduk depan termasuk pengudaraan dan mesin urut. Tempat duduk belakang dilaraskan dengan elektrik, dilengkapi dengan konsol tengah yang dilapis dengan kulit leather. Sebilangan besar ciri-ciri tambahan juga boleh didapati dari empat zon AC automatik untuk penutupan pintu yang dibantu oleh kuasa elektronik.

Kesemua komponen dalam A8 baru telah dipilih dengan teliti dan diproses dengan tepat. Setiap satu daripada butir-butir kawasan dalaman telah dilaksanakan dengan karakter pembinaan menggunakan tangan bagi memastikan kualiti tinggi dan teliti. Ada pelbagai pilihan baru untuk penutup kerusi, inlay dan warna boleh didapati bagi model ini.

Pemilihan reka bentuk Audi menawarkan pemilihan pendahuluan bahan eksklusif dan warna untuk kawasan dalaman, termasuk sycamore gray/marble gray. Barisan eksklusif Audi menawarkan pilihan tambahan individualisasi untuk pelanggan terutamanya kemudahan yang ada.

Seperti biasa bagi Audi, A8 baru mempunyai kawalan jelas walaupun kelimpahan fungsi. Elemen kawalan MMI pada konsol tengah terowong itu juga disediakan dengan touchpad. Pemandu menarik karakter di pad (MMI sentuh) untuk mengawal banyak fungsi multimedia.

Audi Pre Sense Rear dengan Audi Side Assist adalah sistem keselamatan yang luar biasa. Side Assist memberi amaran kepada pemandu apabila menghampiri dari tempat-tempat blind spots semasa perubahan lorong manakala Pre Sense Rear memulakan langkah-langkah perlindungan pencegahan akan dikesan apabila perlanggaran akan berlaku dari belakang. Audi A8 L juga dilengkapi dengan sistem letak kereta yang dibantu dengan kamera undur.

Model Audi A8 L juga dimuatkan dengan 14-speaker BOSE Surround Sound dengan memberikan penghasilan bunyi 5.1 serta sistem hiburan di tempat duduk belakang termasuk 10.2 inci paparan LCD dengan signal penerimaan TV dan juga sebuah pemain DVD, dan sepasang headphones yang menggunakan Bluetooth.

Audi A8 L juga dilengkapi dengan Adaptive Penggantungan Udara, pencahayaan ambien, solar sunroof dan juga tempat bagasi automatik.

Ikuti Mantuka di Facebook untuk gambar-gambar Audi A8 L.