Mantuka

Insurans Islam Taib

Tuesday, September 2, 2014

Mercedes-Benz C-Class 2014 Secara Terperinci

C-Class baru menandakan babak baru dalam kejayaan Mercedes-Benz dan menetapkan piawaian baru dalam kategori premium bersaiz sederhana dan premium. Terima kasih kepada konsep bijak reka bentuk ringan yang menawarkan penjimatan berat sehingga 100 kilogram, aerodinamik yang sangat baik dan enjin ekonomi baru, C-Class menetapkan aras kecekapan yang baru dalam segmennya.

Pelbagai sistem bantuan baru menawarkan keselamatan standard yang tertinggi, manakala pilihan suspension air-sprung baru menyediakan keselesaan memandu serta pengendalian pantas dan pengendalian lincah dan tangkas. Dari segi penampilan C-Class baru mengamalkan pendekatan yang progresif dengan reka bentuknya yang jelas lagi emosi dan dalamannya yang bertaraf tinggi. Banyak inovasi dan ciri-ciri peralatan membuktikan Saloon yang mempunyai keselesaan penuh bertenaga dan sportif. Dalam semua, rayuan C-Class baru terasa seperti seorang 'naik taraf ke kelas lebih tinggi dari kenderaan'.


C-Class baru menawarkan reka bentuk pancaindera dan jelas serta pelbagai inovasi teknikal, skop peralatan standard yang menyeluruh, pelepasan dan penggunaan bahan api yang bagus.

C-Class telah berkembang untuk mengambil kira rakyat yang meningkatkan dari segi purata ketinggian. Dengan peningkatan 80 mm jarak roda (2,840 mm) berbanding model sebelumnya, kenderaan ini adalah 95 mm lebih panjang (4,686 mm) dan 40 mm luas (1,810 mm). Hasilnya memberikan dalaman yang lebih luas. Menurut ISO 3832, C-Class baru mempunyai kapasiti bonet yang meningkat (480L) berbanding model sebelumnya.

Kereta ini mempunya bentuk-bentuk yang jelas dengan reka bentuk yang menarik dan dinamik memaparkan ciri-ciri sensual dan emosi yang jelas. C-Class baru juga dilengkapi dengan 'Sistem Pintar Lampu LED' yang dipasangkan pada lampu belakang dan lampu brek.

Dalamannya menggunakan bahan-bahan yang bertaraf tinggi dengan perincian yang halus. Kesempurnaan ini menggabungkan sensual dan kejelasan dengan sportif yang dinamik, dan dengan itu menyumbang kepada rayuan kelas tinggi di pedalamannya.

Penumpang akan merasa keluasan C-Class dan keselesaan ditahap mewah dan moden. Di sini pereka menggabungkan gaya seni bina yang dicapai daripada kereta sport Mercedes-Benz dengan konsol tengah baru yang memaparkan garis-garis sportif.

Skrin pepenjuru 17.78 cm (7 inci), atau 21.33 cm (8.4 inci) yang terletak di tengah-tengah konsol adalah ciri-ciri utama yang menarik perhatian penumpang apabila merentasi konsol jika COMMAND Online dinyatakan.

Touchpad dengan sistem sensor multitouch adalah satu komponen Audio 20 CD yang penting dan sistem COMMAND online. Dengan hanya satu atau dua isyarat pergerakan dengan jari anda adalah semua yang diperlukan untuk memahami apa yang anda mahu. Ia juga boleh mentafsirkan huruf dan nombor dalam tulisan anda. Touchpad C-Class baru adalah yang pertama kali yang dapat mengawal semua fungsi-fungsi sistem infotainment yang berdasarkan gerak isyarat sahaja.


Head-up Display untuk C-Class adalah teknologi terbaru. Ianya seperti dalam sebuah jet pejuang, ia memaparkan maklumat penting secara langsung pada penglihatan pemandu pada cermin hadapan, sekaligus menyediakan kemudahan membaca dengan jelas tanpa gangguan dari jalan raya ke hadapan. Sistem ini menyediakan maklumat mengenai kelajuan, had laju yang disiarkan, arahan navigasi dan mesej dari sistem DISTRONIC itu.

C-Class baru menyediakan inovatif untuk mengurangkan berat kereta, keteguhan yang luar biasa, termasuk pengenalan keteguhan pada kebaratan untuk pengendalian yang cemerlang, digabungkan dengan bunyi yang optimum dan ciri-ciri getaran dan tahap keselamatan yang tinggi daripada kemalangan.

Selaras dengan tradisi Mercedes-Benz, badannya direka untuk keselamatan daripada kemalangan. Saloon yang bukan sahaja memenuhi semua undang-undang semasa negara dan undang-undang antarabangsa, tetapi juga semua keperluan penilaian serta keperluan keselamatan dalaman Mercedes-Benz yang lebih ketat ditetapkan, yang berasaskan kemalangan yang benar-benar berlaku dalam kehidupan sebenar.

Enjin empat silinder dengan kuasa output antara 115 kW hingga 180 kW (156 hp hingga 245 hp) juga akan disediakan. Ini termasuk model istimewa C180 Edisi BlueEFFICIENCY, yang layak untuk kecekapan kelas A.

Enjin empat silinder BlueDIRECT C-Class menggabungkan respon spontan dan penghantaran kuasa dengan kecekapan yang tinggi dan pelepasan terbaik dalam kelasnya.

Kelancaran penukaran gear automatik disediakan oleh 7G-TRONIC PLUS transmisi automatik, yang telah direka untuk meningkatkan kepentingan alam sekitar dan keseronokan memandu, serta pelepasan terbaik dalam kelas.

Terdapat tiga mode pilihan untuk sistem peredam; selesa (comfort), selesa dengan katakter lebih sport (comfort with sportier), dan juga sport yang mana merendahkan kereta tersebut sebanyak 15mm.

Model ini ditawarkan dalam tiga pilihan enjin, bermula dengan C220 BlueTEC, 2.2-liter 4-silinder diesel, menjanakan 170 hp pada 3,000-4200 rpm dan 400 Nm pada 1,400-2,800 rpm tork. Mampu memecut 0-100 km/j dalam masa 7.7 saat, dengan catatan penggunaan bahan api sebanyak purata 4 liter per 100 km dengan pelepasan CO2 sebanyak 103g/km.

Seterusnya, model C180 dengan enjin petrol 1.6-liter, menjanakan 156 hp pada 5,300 rpm dan 250 Nm pada 1,200-4,000 rpm yang mana membolehkan pecutan 0-100 km/j dalam masa 8.2 saat. Penggunaan bahan api sebanyak 5 liter untuk 100 km dengan 116 g/km pelepasan CO2.

Untuk pilihan enjin yang lebih berkuasa, C200 didatangkan dengan enjin 2.0-liter, menghasilkan 184 hp pada 5,500 rpm dengan 300 Nm pada 1,200-4,000 rpm tork. Enjin tersebut membuatkan model ini mampu memecut 0-100 km/j dalam 7.5 saat dengan penggunaan bahan api 5.3 liter per 100 km, serta pelepasan CO2 sebanyak 123 g/km.

Mercedes-Benz mempunyai beberapa sistem keselamatan seperti Active Parking Assist, Adaptive Highbeam Assist Plus dan Traffic Sign Assist with Wrong-Way Alert.