Mantuka

Insurans Islam Taib

Monday, July 1, 2013

KIA Memperkenalkan MPV Carens Terbaru

Kia Carens sekarang menjadi tumpuan utama orang ramai setelah ianya dilancarkan semalam oleh syarikat Motor Utama (Grand Motors) Sendirian Berhad di Pusat Membeli-belah Time Square, Berakas.

Kereta Kia Caren terbaru itu telah dilancarkan sekaligus menjadi tambahan susunan kereta terbaru dalam bilik pameran Motor Utama, pelancaran itu disaksikan oleh orang ramai terutama pelanggan Kia dijemput menyaksikan keluaran jenerasi terbaru.

Carens yang direka khas menjadikan kereta yang lebih luas, canggih dan moden dikategorikan sebagai kereta MPV Kia yang mempunyai sistem teknologi yang canggih. Kia Carens jenerasi ketiga ini mempunyai muatan yang besar sehingga mampu mengisi tujuh orang penumpang dengan pelbagai kemudahan bagi keselesaan penumpangnya.

Ianya mampu memberi pemandu pilihan corak pemanduan mengikut perjalanan seharian, ini termasuk mode Normal, Comfort dan Sport.

Antara perubahan yang ditambah dalam Kia Carens terbaru jenerasi ketiga termasuk:

Lampu LED perjalanan waktu pagi
Lampu depan Carens dimuatkan dengan lampu LED bagi pemanduan diwaktu pagi apatah lagi kereta tersebut mempunyai teknologi pergerakan lampu bagi pemandangan yang lebih jelas bahkan boleh melihat objek disebelah kiri atau kanan mengikut pergerakan steering kereta itu.

Lobang pengambilan udara yang bergaya di bamper hadapan diliputi dengan gril hitam untuk menyerlahkan lagi pendirian kereta tersebut.

Roda
Pelanggan mempunyai pilihan untuk dimuakan dengan roda alloy berukuran 17” dan 18”.

Cermin Sisi Pengulang
Cermin sisi elektronik yang boleh dilipat mempunyai kelebihan sebagai lampu indikator

Kargo penyimpanan
Ruang kompartmen terletak dibawah belakang kereta tersebut sebagai tempat yang sempurna menyimpan pembekalan barangan kecemasan dan pembersihan.

Disediakan dengan versi tujuh penumpang, Carens mempunyai tiga kerusi penumpang lipatan kerusi di barisan kedua - untuk menyampaikan konfigurasi tempat duduk serba boleh dan ruang kargo yang mencukupi sesuai untuk orang-orang yang sentiasa bergerak di mana sahaja.

Penyebaran Kuasa dari 115 hingga 177 ps
Unit yang menggunakan kuasa gas dan diesel menawarkan kuasa yang lebih luas dianggarkan dari  115 ps kepada 177 ps dengan penjimatan minyak berdaya saing dan emisi CO2 dari 118 kepada 167 g/km bagi model versi manual. Enjin CRDi 1.7 litre diesel sekarang menjadi sangat di pelbagai jenis kenderaan Kia di seluruh dunia.

Transmisi enam kelajuan
Bagi membantu mengoptimumkan lagi diantara prestasi dan economi, Carens terbaru dimuatkan dengan transmisi enam kelajuan. permulaan gear rendah pertama dan kedua meningkatkan pecutan kelajuan yang rendah, manakala bahagian atas nisbah gear tinggi (keenam) membenarkan revs enjin yang rendah pada kelajuan tinggi pelayaran - mengurangkan bunyi kabin, meningkatkan perbaikan dan mengurangkan penggunaan bahan api.

Penggantungan dan berjalan gear baru Carens telah dibangunkan secara menyeluruh untuk menyampaikan pengendalian responsif, kestabilan garis lurus yang baik, dan menaiki kualiti yang luar biasa dan penghalusan.

Dipasang pada rangka sub-untuk mengasingkan kejutan jalan raya, baru Carens mempunyai topang MacPherson penggantungan depan, manakala di belakang, yang CTBA (serta kilasan rasuk gandar) adalah kejuruteraan dengan hubungan yang kuat antara trailing-senjata dan puntung-gandar, dan direka untuk mengurangkan di bawah-memandu dan bertemu-mengemudi, semasa menyampaikan menaiki selesa Syariah.

Prestasi sistem brek disokong oleh ABS anti-kunci, agihan kuasa brek elektronik dan 'brek membantu' kecemasan sistem.

Sistem Keselamatan aktif sebagai langkah kehadapan
Kia mempunyai rekod yang kukuh untuk mengeluarkan kenderaan yang menawarkan pelanggan tahap teknologi keselamatan aktif dan pasif. Kesemua Badan kereta dicipta untuk Carens baru direka dengan peratusan yang tinggi kekuatan tinggi keluli, bodyshell baru ini akan menyumbang kepada Carens baru dianugerahkan dengan 5-Bintang dalam Euro NCAP ujian keselamatan kemalangan.