Mantuka

Insurans Islam Taib

Saturday, June 20, 2015

Uji Pandu Kia Carens 2.0L


Untuk berita versi Inggeris, klik di sini.

Kia Carens sekarang menjadi tumpuan utama orang ramai yang kini banyak kita boleh nampak di jalanan Brunei Darussalam setelah ianya dilancarkan pada pertengahan tahun lepas oleh Syarikat Grand Motors Sendirian Berhad di Pusat Membeli-belah Time Square, Berakas.

Kia Carens menampilkan reka bentuk yang sangat menarik dan yang kini sudah sampai ke generasi yang ketiga dibangunkan di atas platform serba baru sepenuhnya, yang membawakan ciri-ciri praktikal, rekaan bergaya dan aerodinamik, serta mempunyai jarak roda yang panjang dengan kemampuan menawarkan tempat duduk untuk tujuh orang penumpang.

Penulis Mantuka.com baru-baru ini telah membuat uji pandu Kia Carens versi 2.0L yang kini menjadi salah satu MPV yang kian subur di pasaran Brunei. Ianya merupakan salah satu alternatif kenderaan keluarga di Brunei Darussalam.

KIA memaparkan perubahan dari segi potongan reka bentuk gril, lampu belakang, dan lampu depan. Bentuk badan Carens terbaru itu dipadankan dengan garis hitam tipis dan jelas.

Kereta dengan reka bentuk gril yang diambil dari Cee'd ini masihlah sesuai dalam hal kapasiti enjin. Model ini mempunyai kapasiti enjin 2.0 liter dan menggunakan transmisi 6 kelajuan automatik. Kia Motors Brunei ada menawarkan pilihan selain enjin petrol 2.0 liter ialah diesel 1.7 liter.

Carens yang direka khas menjadikan kereta yang lebih luas, canggih dan moden dikategorikan sebagai kereta MPV Kia yang mempunyai sistem teknologi yang canggih. Ianya mampu memberi pemandu pilihan corak pemanduan mengikut perjalanan seharian, ini termasuk mode Normal, Comfort dan Sport. Mode 'Comfort' ialah bagi pemanduan selesa, ‘Normal’ untuk pemanduan biasa, dan ‘Sport’ bagi pemanduan adrenalin. Dalam setiap pilihan ini, tekanan penyerap hentak dan tindak balas enjin akan dilaras.

Lampu depan Carens dimuatkan dengan lampu LED bagi pemanduan diwaktu pagi apatah lagi kereta tersebut mempunyai teknologi pergerakan lampu bagi pemandangan yang lebih jelas bahkan boleh melihat objek disebelah kiri atau kanan mengikut pergerakan steering kereta itu.




Lobang pengambilan udara yang bergaya di bamper hadapan diliputi dengan gril hitam untuk menyerlahkan lagi pendirian kereta tersebut. Pelanggan mempunyai pilihan untuk dimuatkan dengan roda alloy berukuran 17” dan 18”. Cermin sisi elektronik yang boleh dilipat mempunyai kelebihan sebagai lampu indikator.

Dalaman Kia Carens mempunyai ruang kompartmen yang terletak dibawah belakang kereta tersebut sebagai tempat yang sempurna menyimpan pembekalan barangan kecemasan dan pembersihan. Disediakan dengan versi tujuh penumpang, Carens mempunyai tiga kerusi penumpang lipatan kerusi di barisan kedua untuk menyampaikan konfigurasi tempat duduk serba boleh dan ruang kargo yang mencukupi sesuai untuk orang-orang yang sentiasa bergerak di mana sahaja.




Melangkah masuk ke dalamnya dan menemui dunia yang berteknologi tinggi ciri kemudahan pemandu jarang dilihat dalam kenderaan segmen yang sama. Dengan kawalan intuitif dipaparkan secara logik, up-to-the-minit maklumat memandu, Carens baru menimbulkan dengan tahap yang semua-baru kecanggihan sporty.

Anda akan tertarik pada 4.3" TFT LCD skrin sistem audio sesentuh yang terdiri daripada kesetiaan tinggi sistem audio 6-penceramah yang memaparkan radio, CD dan MP3 playback yang boleh dikawal secara mudah, jarak penglihatan paparan skrin sentuh
yang tinggi. Carens juga mempunyai sambungan AUX, iPod dan USB untuk menyambungkan mana-mana storan muzik, bermakna anda boleh menikmati keseluruhan koleksi muzik digital anda semasa di jalan raya.


Di bawah audio LCD skrin sentuh, terdapat dua zon automatik sepenuhnya kawalan cuaca di mana ia mempunyai suhu yang berasingan yang boleh ditetapkan mengikut keutamaan kepada tempat duduk pemandu dan penumpang hadapan, manakala sistem udara bersih menjana ion kelompok untuk membersihkan dan menghilangkan udara dalam kabin. Dan sebagai sentuhan tambahan kemudahan, sistem defogging automatik mengesan apabila kondensasi terbentuk di bahagian dalam cermin dan secara automatik defogs kaca untuk penglihatan yang optimum.

Anda juga boleh mencari paddle shifter pada stereng yang memberikan transmisi manual yang boleh dibuat dengan menekan jari anda dengan mudah untuk pemanduan sporty dan menarik. Roda streering juga mempunyai alat kawalan yang mempunyai kedudukan punat butang yang sangat mudah dan suis yang memberikan anda pemerintahan penuh ke atas audio, ciri-ciri kawalan auto cruise, dan Bluetooth bebas tangan. Anda juga boleh menikmati kawalan cahaya automatik di hujung jari anda untuk meng
operasi lampu depan, high beamlampu kabus depan dan belakang serta lampu indikasi, manakala adanya fungsi auto bermakna anda tidak perlu lagi bimbang apabila lupa untuk menghidupkan atau mematikan lampu depan anda.




Di belakang stereng, perjalanan komputer 4.3" LCD TDT telah dimasukkan ke dalam Carens untuk skrin jarak penglihatan yang tinggi, terletak di antara kelompok pengawasan yang mengukur dan memaparkan maklumat kenderaan penting seperti peringatan perkhidmatan isyarat pintu individu terbuka, manakala juga menawarkan menu pengguna juga disesuaikan.

Untuk membuka hud enjin, anda memerlukan sedikit tenaga kerana hud enjin kereta Kia Carens sangat tebal dan berat. Yang penulis suka, sambungan antara bonet dan badan depan yang menyatu dengan bumper kereta ini mempunyai getah untuk meredam angin dan suara enjin keluar. Bahkan ketika penulis melakukan uji pandu di sepanjang kawasan Berakas, keadaan enjin tidak menyala kerana suara enjinnya yang sangat tenang dan getaran enjinnya hampir tidak terasa. Carens juga mempunyai suspension yang bagus kerana kereta tersebut terasa agak teguh apabila melalui jalan tidak rata ketika memandu laju.

Unit yang menggunakan kuasa gas dan diesel menawarkan kuasa yang lebih luas dianggarkan dari  136 ps kepada 152 ps dengan penjimatan minyak berdaya saing dan emisi CO2 bagi model versi manual. Kia Carens dikuasi oleh enjin petrol NU2.0 MPI yang menampilkan pembinaan plat semua aluminium untuk ketahanan yang lebih baik dan bunyi bising serta getaran dikurangkan, bersama-sama dengan dual CVVT untuk meningkatkan kecekapan dan prestasi, enjin multi-point injection ini adalah pilihan bagi mereka yang menuntut kuasa maksimum.

Pecutan kereta ini adalah sangat menyenangkan, enjin petrol NU2.0 MPI yang memberi kuasa jauh lebih cepat dan responsif untuk kelas MPV. Pecutan dari 0 ke 100 Km/jam dapat diraih lebih kurang dibawah 11 saat. Transmisi automatik yang sangat responsif saat kita memerlukan kuasa untuk menyusul kenderaan. Apabila Active Eco mode dimatikan, transmisi automatik Kia Carens akan bertindak balas dengan cepat dan memberikan putaran enjin yang sangat cepat. Sangat memuaskan untuk sebuah MPV. 

Bagi membantu mengoptimuman lagi diantara prestasi dan economi, Carens terbaru dimuatkan dengan transmisi enam kelajuan. Permulaan gear rendah pertama dan kedua meningkatkan pecutan kelajuan yang rendah, manakala bahagian atas nisbah gear tinggi (keenam) membenarkan revs enjin yang rendah pada kelajuan tinggi pelayaran dimana ianya juga mengurangkan bunyi kabin, meningkatkan perbaikan dan mengurangkan penggunaan bahan api.

Carens telah dibangunkan secara menyeluruh untuk menyampaikan pengendalian yang sangat responsif, kestabilan garis lurus yang baik, dan menaiki kualiti yang luar biasa dan penghalusan. KIA Carens yang begitu selesa dipandu, walaupun dalam perjalanan jauh.

Prestasi sistem brek disokong oleh ABS anti-kunci, agihan kuasa brek elektronik dan sistem brek membantu kecemasan.


KIA Carens mendapat keputusan sangat baik di Eropah. Multi Purpose Vehicle (MPV) asal Korea ini dianugerahkan rating keselamatan lima bintang oleh organisasi keselamatan terkemuka di Eropah, EuroNCAP. Dengan hasil ini, KIA menjadi salah satu daripada hanya dua model MPV kompak yang mendapat lima bintang di ujian EuroNCAP 2013.

"Dari awal program pembangunan Carens, jurutera KIA berdedikasi untuk mencipta MPV kompak dengan struktur terbaik dan teknologi keselamatan untuk melindungi pemandu, keluarga mereka dan pejalan kaki jika berlaku kemalangan," komen Benny Oeyen, Naib Presiden Pemasaran dan Perancangan Produk KIA Motors Eropah.

KIA Carens sendiri mempunyai pelbagai ciri-ciri keselamatan seperti enam beg udara (depan, disisi depan dan tirai tingkap), peringatan tali pinggang keledar untuk semua penumpang, ESC (Electronic Stability Control), HAC (Hill-start Assist Control) dan ESS (Emergency Stop Signalling) yang boleh membuat lampu rem berkelip untuk mengingatkan pemandu lain ketika kereta berhenti kecemasan. Carens juga dipasangkan sensor depan dan belakang
.
 




Bagi pandangan penulis, Kia Carens merupakan pilihan ideal untuk keluarga moden, model terbaru Carens ini akan memenuhi setiap keperluan pelanggannya di seluruh dunia, terutamanya bagi mereka yang enggan berkompromi di antara gaya dan sifat praktikal. Kereta ini juga sangat selasa walaupun dalam perjalanan jauh.

Kepada pelanggan yang berminat untuk menguji pandu Kia Carens ini, kunjungi Bilik Pameran Kia di Beribi dan Kuala Belait untuk keterangan lanjut.