Mantuka

Insurans Islam Taib

Tuesday, November 18, 2014

Honda Tarik Balik Model Hibrid Fit (Jazz)

Gambar courtesy dari Reuters/Toru Hanai


Secara umumnya, dasar yang terbaik dalam hidup adalah untuk mengakui apabila kita salah dan hanya menerima hakikatnya. Walau bagaimanapun, sikap yang umumnya seolah-olah menjadi sedikit kurang biasa dalam dunia perniagaan - sekurang-kurangnya tanpa beberapa kerajaan atau desakan undang-undang.

Honda Motor Co mengumumkan penarikan balik model hibrid Fit membabitkan sejumlah 425,825 unit di Jepun berikutan dua masalah yang baharu dikesan.

Penarikan balik itu adalah yang kelima dalam tempoh tidak sampai setahun membabitkan model Jazz.

Ketua Pegawai Eksekutif, Takanobu Ito, yang meminta maaf kerana banyak kali membuat penarikan balik terhadap model itu, berkata beliau dan beberapa eksekutif lain akan memotong gaji antara 10 hingga 20 peratus selama tiga bulan.

Pembaikan penarikan terbaru "berkaitan kerosakkan bunyi," menurut Reuters, terdapat di kedua-dua hibrid dan versi beraspirasi semulajadi daripada Fit, iaitu kedua-dua varian Vezel (adik-beradik untuk masa depan HR-V di Amerika Syarikat) dan N-WGN. Terdapat juga tiga penarikan balik untuk masalah dengan tujuh kelajuan transmisi dual-clutch hibrid ini. Tiada seorang pun daripada mereka yang telah menyebabkan kecederaan atau kematian yang dilaporkan, dan isu-isu ini tidak terjejas model Amerika Syarikat.

Honda menarik balik model hibrid fit atau lebih dikenali sebagai Jazz disebabkan dua masalah yang baru dikesan - Reuters
Syarikat automotif terbesar Jepun itu juga mengumumkan pelantikan seorang eksekutif untuk memantau program peningkatan kualiti.

Penarikan balik terbaharu itu yang membabitkan model hibrid Fit dan Vezel serta sejumlah besar model petrol Fit dan N-WGN akan membabitkan kos dianggarkan sebanyak 5.7 bilion yen.

Untuk keterangan lebih lanjut, sila layari AutoblogReuters dan Media Permata.